Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
KARMNIK DLA PTAKÓW
Prowadząca: Paulina Niemierska
Miejsce: Przedszkole Lingwistyczne „Dobry Start” w Łodzi
Grupa: „Smerfy” 3-4 latki
Temat: Robimy domek dla ptaszków - zrobienie karmnika.
Cele ogólne:
- pogłębienie wiadomości na temat warunków życia ptaków podczas zimy
- zachęcenie do aktywnego uczestnictwa w pracy zespołowej
- rozwijanie mowy i myślenia
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- podejmuje działania w zespole
- rozumie konieczność dokarmiania ptaków
- próbuje formułować odpowiedzi
- rozwiązuje zagadki słowne
- kształtuje koordynację wzrokowo-ruchową
- prawidłowo reaguje na sygnały słowne i dźwiękowe
Metody:
- słowne
- czynne
- zabawy
- burza mózgów
Formy pracy:- praca z całą grupą;- praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- piosenki do zajęć
- obręcze
- zagadki
- materiał na wykonanie karmnika
- młotek i gwoździe
- tamburyn
Przebieg zajęć:
Powitanie zabawą - piosenką „Wszyscy są ...”:Nauczyciel zaprasza wszystkie dzieci do siebie śpiewając i improwizując ruchem piosenkę powitalną. Dzieci po wspólnym wykonaniu utworu siadają w kole na dywanie.2. Wprowadzenie do zajęć poprzez rozwiązywanie zagadek tematycznych:- Zgadnijcie dzieci, co to za pora, gdy lecą białe płatki.
Gdy pada i biało jest dookołai bałwana lepią dziatki? (zima)- Pukają do okienka i proszą o ziarenka.
O ziarenka, okruszyny, bo są głodne podczas zimy (ptaki)- Jaki to domek niepotrzebny latem.
Zimą co dzień karmi zwierzęta skrzydlate./karmnik/3. Jak możemy pomóc ptakom przetrwać zimę? - Burza pytańNauczyciel podaje dzieciom problem do rozwiązania. Kierując rozmową inspiruje je do zadawania logicznych pytań i poszukiwania rozwiązań.(Nauczyciel tak kieruje rozmową, by dzieci doszły do wniosku, iż rozwiązaniem podanego problemu będzie wykonanie karmnika dla ptaków)4. Zabawa ruchowa przy piosence Głodny wróbelek (Ćwir, ćwir, ćwir)5.Burza mózgów Z czego zrobimy karmnik i czym poczęstujemy ptaki?Nauczyciel zadaje dzieciom pytania na temat tego z czego zrobimy karmnik?. tak kieruje rozmową aby dzieci doszły do wniosku, że karmnik wykonany jest z drewna. Pokazuje gotowy karmnik również wykonany z drewna.
Zabawa ruchowa „Ptaszki w karmniku”:
Nauczyciel umieszcza na podłodze obręcze - karmniki. Dzieci przy dźwiękach tamburyna poruszają się po sali – są smutnymi, głodnymi ptaszkami. Gdy dźwięki tamburyna milkną- ptaszki z radością udają się do obręczy- karmników na posiłek.
7. „Domek dla ptaszków”:
Wykonanie z dziećmi karmnika dla ptaszków. Rozmowa poprzedzająca prace. Rozmowa na temat posługiwania się narzędziem pracy - młotkiem i gwoździami - uprzedzenie, że to nie jest zabawka i uprzedzenie o zwróceniu uwagi na bezpieczne posługiwanie się narzędziami. Złożenie karmnika i przybijanie gwoździ w miejsce do tego wyznaczone.
9. Zakończenie zajęcia (ewaluacja). Uporządkowanie sali po zajęciu. Ocena efektów pracy. Pamiątkowe zdjęcie z karmnikiem.