Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM AUTORSKI
Mindfulness raz, dwa , trzy czytasz i Ty
- zajęcia relaksacyjno-czytelnicze w edukacji wczesnoszkolnej
Autor i realizator : mgr Katarzyna Mikołajczak-Niemczuk - nauczyciel wspomagający w edukacji wczesnoszkolnej
Miejsce realizacji programu: Zespól Szkolno-Przedszkolny Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika oraz Przedszkole Miejskie „Bajkowy Las” w Tolkmicku
Termin realizacji programu: 1.09.2020 - 31.05.2021r.
Uczestnicy programu: chętni uczniowie z klasy 3 oraz dzieci 6 –letnie z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Tolkmicku
Tolkmicko, 27.08.2020r.
Wstęp
Współczesny świat bombarduje bodźcami ze wszystkich stron. Reklamy, obrazy, kolory, światła oraz dźwięki powodują przebodźcowanie nie tylko dorosłych ale głównie dzieci. Wszechobecna komputeryzacja zdecydowanie niekorzystnie wpływa na rozwój młodego odbiorcy, powodując u niego często zdenerwowanie, wybuchy nieuzasadnionej złości czy agresji. Smartfony, tablety i inne nowoczesne nośniki wypierają takie medium jakim jest książka. Dziś około 50% dzieci spędza czas wolny przed komputerem lub telewizorem, a tylko 15% czyta książki. A to właśnie to medium przynosi dziecku korzyści poprzez zawarte w niej wartości. Gwarantuje niepowtarzalną rozrywkę i efektywnie spędzony czas. Edukacja wczesnoszkolna sprzyja rozwijaniu nawyków i zainteresowań czytelniczych, które mają trwały charakter i stanowią podstawę późniejszej kultury czytelniczej. Ten okres to również poznawanie swoich możliwości, pewnych ograniczeń. To czas nieustannej nauki. Dlatego tak ważne jest aby w tym czasie podjąć takie działania, które zachęcą młodego człowieka do obcowania z literaturą i samym sobą. Istotne znaczenie ma również otwartość, dobrowolność, sprzyjająca atmosfera, poczucie bezpieczeństwa, akceptacja oraz uważność na potrzeby młodego człowieka. To on chce poczuć się zrozumiany, doceniony i wysłuchany. To doświadczenie może dać Mindfulness czyli świadome, pełne ciekawości i otwartości doświadczanie chwili obecnej. Zarówno tego, co nas otacza, czyli przedmiotów, przyrody i innych ludzi, jak i tego, co dzieje się w nas samych, czyli odczuć z ciała, myśli czy emocji. Napisany przez mnie program „Mindfulness raz, dwa, trzy czytasz i Ty - zajęcia relaksacyjno-czytelnicze w edukacji wczesnoszkolnej” zawiera w sobie zarówno elementy edukacji czytelniczej jak i edukacji sprzyjającej poznaniu samego siebie. Czytanie książek, wierszy, opowiadań wspomaga wszechstronny i harmonijnego rozwoju ucznia. Natomiast uważność pozwala lepiej skontaktować ze swoim ciałem, zaprzyjaźnić się z nim. Dzięki treningowi uważności można osiągnąć równowagę emocjonalną, nauczyć się sztuki koncentracji i relaksu, oraz tego, jak radzić sobie ze stresem, jak zmniejszyć napięcie nerwowe, wypracować w sobie umiejętność uspokajania się, kiedy pojawiają się gniew lub zdenerwowanie. Trening uważności uczy czerpać energię z życia, cieszyć się z prostych, nawet najbardziej banalnych rzeczy, jakie przynosi ze sobą każda chwila. Dzięki treningowi uważności można się nauczyć prowadzić spokojne życie, w harmonii ...