Dodaj publikację
Autor
Justyna Makowska-Jabczyk
Data publikacji
2021-01-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
26

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Bajki anglojęzyczne można wykorzystać do wspierania edukacji językowej. Kluczowe jest, aby dziecko uczyło się przez zabawę i kojarzyło naukę z przyjemnością. Bajki anglojęzyczne zapewniają korzyści zarówno dla dziecka, jak i opiekuna.
 Pobierz (pdf, 327,4 KB)

Podgląd treści

Bajki towarzyszyły człowiekowi od zawsze. W przeszłości związane były z

ludzkimi wierzeniami, obrzędami i magią. Bajki posiadają właściwości terapeutyczne,

lecznicze, edukacyjne

i wychowawcze. Służą do wspierania dzieci poprzez

pocieszanie czy pouczanie.

Miejsce bajek w procesie edukacyjnym i wychowawczym jest niezastąpione. Mają

one efektywny wpływ na rozwój osobowości dziecka. Bajki przekazują dzieciom

wiedzę o podstawowych zasadach funkcjonowania natury i społeczeństwa, o

zasadach moralnych, walce dobra i zła, prawdy i kłamstwa, Dzięki bajce dziecko staje

się empatyczne, wrażliwe na zło, niesprawiedliwość, ból. Tak więc, bajka zaspokaja

potrzeby psychiczne dziecka: poczucie bycia kochanym, potrzebnym, bezpiecznym,

akceptowanym. Bajka daje wsparcie, pozytywne nastawienie, optymizm, poczucie siły

i nadzieję na pokonanie słabości i trudności. (Akimjak, 2012).

Treść

i sens bajki można modyfikować oraz uzupełniać materiałami

dydaktycznymi takimi jak obrazki, dźwięki, materiały realne. Umożliwiając dziecku

wczucie się w uczucia bohatera, bajka staje się narzędziem rozwoju umiejętności

komunikacyjnych dziecka, rozwijania wyobraźni, pobudzania zmysłów. Poprzez bajki

dzieci rozwijają swoją fantazję, percepcję słuchową i wzrokową, dotykową.

Bajki terapeutyczne kierowane są głównie do dzieci w wieku od 4 do 9 lat. Świat

ukazany jest z perspektywy dziecka. Celem bajek terapeutycznych jest uspokajanie,

redukowanie problemów emocjonalnych i wspieranie rozwoju osobistego. Treść bajek

dotyczy różnych sytuacji wzbudzających strach, niepokój,

lęk,

jak również

niewłaściwego postępowania, czy zachowania. Głównym bohaterem, jest najczęściej

zwierzątko, dziecko lub zabawka, które zostaje postawione w kłopotliwej sytuacji.

Przyjaciele głównego bohatera doradzają mu, jak zmienić zachowanie, jak zmniejszyć

lęk, jak nabyć nowe umiejętności i zmienić złe przyzwyczajenia i nawyki.

Terapeutyczna moc bajki:

❖ bajka dostarcza wiedzy o świecie, pomaga zrozumieć postawy i zachowania

innych ludzi - wspieranie rozwoju społecznego,

❖ bajka pomaga zrozumieć siebie i świat poprzez ukazanie porządeku i ładu,

pokazuje normy i reguły rządzące światem. To z kolei budzi w dziecku poczucie

bezpieczeństwa,

❖ bajka uczy przestrzegania zakazów i bycia dobrym. W bajkowym świecie

bohaterowie dążą do sprawiedliwości i przestrzegania reguł, szlachetność jest

nagradzana i wysoko ceniona,

❖ baja pomaga w rozwiązywaniu osobistych problemów, trudnych sytuacji,

❖ bajka uczy odreagowywania napięć,

❖ bajka leczy problematyczne stany psychiczne: lęk, poczucie bycia nieważnym i

niewartościowym, samotność, nudę, złe samopoczucie,

❖ bajka wspomaga w radzeniu sobie z nagłymi, negatywnymi emocjami

powstałymi na skutek nieszczęśliwych zdarzeń,

❖ bajka uwrażliwia, uczy empatii,

❖ bajka pomaga w akceptowaniu swoich mocnych i słabych stron, zalet i wad,

❖ bajka rozwija wyobraźnię, kreatywność i zdolności językowe,

❖ bajka daje odpoczynek, odprężenie, zabawę,

❖ bajka pomaga zdiagnozować podświadome problemy dziecka poprzez

dostarczanie opiekunowi cennych wskazówek na temat lęków i problemów, z

jakimi dziecko się aktualnie boryka (Pertler C., Pertler R., 2012 ...