Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Podstawy prawne funkcjonowania mediów w Polsce.
Twoje cele:
Wyjaśnisz, jakimi zasadami etycznymi powinny się kierować media.
Ocenisz przy kłady kontrowersyjnych działań dziennikarzy i mediów.
Dowiesz się, jakie zadania ma Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Poznasz podstawowe zasady etyczne w pracy dziennikarza.
Pytanie do uczniów:
Czy znasz dokumenty, które regulują prawne funkcjonowanie mediów w Polsce?
Nauczyciel odnosi się do odpowiedzi uczniów i porządkuje ich wypowiedzi.
DOKUMENTY BĘDĄCE PODSTAWĄ PRAWNĄ FUNKCJONOWANIA MEDIÓW W POLSCE:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
Art. 54.
1. Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.
2. Cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu oraz koncesjonowanie prasy są zakazane. Ustawa może wprowadzić obowiązek uprzedniego uzyskania koncesji na prowadzenie stacji radiowej lub telewizyjnej.
Ustawa z 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji
Pierwszoplanowe znaczenie należy przypisać ustawie o radiofonii i telewizji. Eryguje ona Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, która jest organem konstytucyjnym i zgodnie z art. 213 ust. 1 ustawy zasadniczej stoi na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji.
W państwie demokratycznym media są poddane pewnej kontroli, np. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w RP.
Rola i zadania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
Praca z tekstem
Na podstawie poniższego fragmentu ustawy określ jaką rolę odgrywa w Polsce KRRiT.
Ustawa z 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Art. 6
1. Krajowa Rada stoi na straży wolności słowa w radiu i telewizji, samodzielności dostawców usług medialnych i interesów odbiorców oraz zapewnia otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji.2. Do zadań Krajowej Rady należy w szczególności:1) projektowanie w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów kierunków polityki państwa w dziedzinie radiofonii i telewizji;2) określanie, w granicach upoważnień ustawowych, warunków prowadzenia działalności przez dostawców usług medialnych;3) podejmowanie, w zakresie przewidzianym ustawą, rozstrzygnięć w sprawach koncesji na rozpowszechnianie programów, wpisu do rejestru programów, zwanego dalej „rejestrem”, oraz prowadzenie tego rejestru; (…)4) sprawowanie w granicach określonych ustawą kontroli działalności dostawców usług medialnych;5) organizowanie badań treści i odbioru usług medialnych; (…)6a) ustalanie (…) wysokości opłat abonamentowych;7) opiniowanie projektów aktów prawnych oraz umów międzynarodowych dotyczących radiofonii i telewizji lub audiowizualnych usług medialnych na żądanie; (…)10) współpraca z właściwymi organizacjami i instytucjami w zakresie ochrony praw autorskich, praw wykonawców, praw producentów oraz dostawców usług medialnych; (…)12) inicjowanie i wspieranie samoregulacji i współregulacji w zakresie dostarczania usług medialnych;13) upowszechnianie umiejętności świadomego korzystania ...