Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Beata Dobrowolska
Tytuł innowacji:
„Lekcja odwrócona na zajęciach języka angielskiego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno – komunikacyjnych”
2. Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. Nr. 56 z dnia 15 maja 2002 r., poz. 506 ze zm.).
3. Wstęp:
Przed współczesnym nauczycielem pojawia się potrzeba stworzenia w szkole procesu edukacyjnego w taki sposób, aby uczniowie mogli zaangażować się w uczenie z wykorzystaniem nowych technologii i zasobów portali internetowych. Na tę potrzebę odpowiada TIK, czyli Technologie Informacyjno – Komunikacyjne (z ang. Information and Comunication Technologies (ICT). Pod tym pojęciem szerzej rozumiemy rodzinę technologii przetwarzających, gromadzących i przesyłających informacje w formie elektronicznej. Obecnie Internet stał się ważnym źródłem informacji w każdej dziedzinie naszego życia. Nauczanie języków obcych nie byłoby często możliwe, a z pewnością byłoby mniej atrakcyjne bez użycia komputera i technologii komunikacyjnych. Myślę, że współczesny nauczyciel, nie tylko języka obcego, powinien wykazywać się wiedzą i szeregiem kompetencji, w tym również wiedzą o technologiach informacyjnych i komunikacyjnych oraz szeroko rozumianą kompetencją medialną.
Wykorzystanie technologii komunikacyjnych i informacyjnych (TIK) do celów dydaktycznych jest jednym z głównych celów i zadań polityki językowej Rady Europy, sformułowanych w Europejskim systemie opisu kształcenia językowego. Tak więc jednym ze wspólnych celów nauczania języka obcego jest umiejętne, krytyczne oraz refleksyjne wykorzystanie potencjału technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Pomysł zaproponowanej przeze mnie innowacji powstał w odpowiedzi na wymienione wyżej potrzeby współczesnej edukacji. Jej głównym celem jest zaciekawienie ucznia lekcją języka obcego, a co za tym idzie poprawienie efektywności uczenia się. Poznanie nowych narzędzi, dzięki którym mogę zaprojektować pomoce dydaktyczne i zrealizować własne innowacyjne pomysły prowadzenia zajęć lekcyjnych daje mi nieograniczone możliwości, dlatego też podczas lekcji odwróconej będę przygotowywać zadania wykorzystujące TIK. Korzystanie z nowoczesnych technologii to dobra droga wprowadzenia młodego człowieka do społeczeństwa informacyjnego, a jednocześnie zachęca do samodzielnej nauki języka angielskiego. Jestem przekonana, że przyczyni się to do rozwijania kreatywności uczniów oraz ich motywowania, a sam proces edukacyjny uczyni bardziej atrakcyjnym, otwartym i nowoczesnym, a przez to bardziej efektywnym.
4. Zasady innowacji
4.1. Warunki realizacji innowacji:
Autor innowacji: mgr Beata Dobrowolska
Wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym
Stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany
Czas realizacji: lata 2019/2020,
Początek: 1 września 2019 r., zakończenie:15 czerwca 2020 r.
Miejsce innowacji: Zespół Szkolno- Przedszkolny nr 2 w Wałbrzychu
Adresat innowacji: uczniowie kl.VI A,B
Rodzaj innowacji: metodyczna
4.2. Założenia ...