Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Budowa i funkcja serca ssaka na przykładzie serca świni.
Lekcja hospitowana w klasie II D LO
Prowadzący: mgr Żaneta Obolewicz
Data : 09.03.2018
CELE GŁÓWNE LEKCJI:
Kształtowanie umiejętności obserwacji, kojarzenia faktów, określania związków przyczynowo skutkowych, wnioskowania
Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej
CELE OPERACYJNE LEKCJI:
Uczeń opisuje budowę serca
Rozróżnia elementy serca na modelu i okazie mokrym serca świńskiego
Wyjaśnia rolę naczyń wieńcowych
Rozróżnia prawą i lewą komorę
Rozróżnia na modelu mokrym naczynia krwionośne wchodzące do serca i wychodzące z serca
Wyjaśnia znaczenie zastawek w przepływie krwi przez serce
Wyróżnia etapy pracy serca
Planuje i dokonuje obserwacji zmian tętna i ciśnienia podczas spoczynku i wysiłku fizycznego
Czas trwania lekcji – 45 minut
Wykaz pomocy dydaktycznych:
Komputer, projektor multimedialny, karta pracy, świeże serce świni, narzędzia do wykonania sekcji, nóż, skalpel, rękawice i fartuchy ochronne, worki na odpady.
METODY PRACY:
Laboratoryjna, obserwacja kierowana, metoda badawcza, praca w grupach, burza mózgów, pokaz.
PRZEBIEG LEKCJI:
LP
Działanie nauczyciela
Treść instrukcji dla ucznia
Czas pracy
Użyte pomoce dydaktyczne
1.
Sprawdzenie wiadomości z lekcji poprzedniej
Układ każenia typu zamkniętego i otwartego – przedstawiciele w świecie przyrody.
Zapoznanie uczniów z nowym tematem, przedstawienie celów lekcji.
Dzieli uczniów na 7grup badawczych
5
2.
Przedstawia budowę serca ssaka na projektorze multimedialnym, rozdaje karty pracy ze schematycznym rysunkiem serca.
Sprawdza efekty pracy uczniów na kartach pracy.
Wskaz na schemacie elementy budowy serca ssaka.
Przedstawia którymi naczyniami krwionośnymi płynie krew utlenowana i odtlenowana.
Określa kolor naczyń krwionośnych z wyżej wymienionymi funkcjami.
5
Prezentacja
Karta pracy
3.
Omawia budowę morfologiczną serca
3
4.
Dzieli na 7 zespołów i wyznacza zadanie to samo dla każdej grupy
Nauczyciel dokonuje pokazowego cięcia serca świńskiego z uwzględnieniem możliwości obserwacji zastawek, komór i przedsionków.
Nauczyciel zadaje grupą pytania
Wyznaczając;
LIDERA
Podaje pracę domową
Zaplanuj i dokonaj obserwacji zmian tętna podczas spoczynku i wysiłku fizycznego nie używając przyrządów medycznych.
Przyczep szpilką we właściwym miejscu mięśnia sercowego kartę z określeniem PP, PL,KP,KL.
Obserwacja ucznia
Uczniowie dokonują cięcia mięśnia sercowego jako okazu gotowego do badań i obserwacji.
Obserwują, dotykają poszczególne częci budowy serca, porównują wielkość, grubość, kolor
Referują uzyskane rezultaty z obserwacji przed klasą
Grupa I
Wyjaśnia dlaczego serce oplecione jest naczyniami wieńcowymi
Grupa II
Dlaczego lewa komora jest grubsza od prawej?
Grupa III
Dlaczego krew przepływa przez serce w jednym kierunku?
Grupa IV
Pod względem histologicznym z jakiego mięsnia zbudowanie jest serce? Omów budowę tej tkanki.
Grupa V
Czy praca serca jest zależna od układu nerwowego?
Grupa VI
Przedstaw ...