Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Budowa i funkcja płuca ssaka na przykładzie układu oddechowego świni.
Lekcja hospitowana w klasie III D LO
Prowadzący: mgr Żaneta Obolewicz
Data : 01.03.2019
CELE GŁÓWNE LEKCJI:
Kształtowanie umiejętności obserwacji, kojarzenia faktów, określania związków przyczynowo skutkowych, wnioskowania
Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej
CELE OPERACYJNE LEKCJI:
Uczeń opisuje budowę płuca
Rozróżnia elementy budowy morfologicznej płuca na modelu i okazie mokrym płuca świńskiego
Wyjaśnia rolę krtani, tchawicy i drzewa oskrzelowego
Odróżnia płuco prawe od lewego
Rozróżnia na modelu mokrym poszczególne elementy układu oddechowego i omawia ich funkcję
Wyjaśnia znaczenie budowy histologicznej pęcherzyka płucnego i jego powiązanie z pełnione funkcją, z wyjaśnieniem zjawiska dyfuzji
Wyróżnia etapy wdechu i wydechu podczas mechanizmu oddychania
Planuje i dokonuje obserwacji za pomocą rury wentylacyjnej intubuje powietrze atmosferycznego przez tchawice - pokaz rozprężania powietrza w pęcherzyku płucnym .
Czas trwania lekcji – 45 minut
Wykaz pomocy dydaktycznych:
Komputer, projektor multimedialny, karta pracy, świeże płuca i układ oddechowy świni, narzędzia do wykonania sekcji, nóż, skalpel, rękawice i fartuchy ochronne, worki na odpady.
METODY PRACY:
Laboratoryjna, obserwacja kierowana, metoda badawcza, praca w grupach, burza mózgów, pokaz.
PRZEBIEG LEKCJI:
LP
Działanie nauczyciela
Treść instrukcji dla ucznia
Czas pracy
Użyte pomoce dydaktyczne
1.
Sprawdzenie wiadomości z lekcji poprzedniej
Układ każenia typu zamkniętego i otwartego – przedstawiciele w świecie przyrody.
Zapoznanie uczniów z nowym tematem, przedstawienie celów lekcji.
Dzieli uczniów na 2 grupy badawcze
5
2.
Przedstawia budowę układu oddechowego ssaka na projektorze multimedialnym, rozdaje karty pracy ze schematycznym rysunkiem układu oddechowego ssaka.
Sprawdza efekty pracy uczniów na kartach pracy.
Wskaz na schemacie elementy budowy układu oddechowego ssaka.
Przedstawia budowę i role krtani jako narządu głosotwórczego.
Przedstawia budowę tchawicy i je przystosowanie w budowie anatomicznej do pełnionej funkcji.
Odróżnia płuco prawe od lewego pod względem budowy morfologicznej.
Przedstawia położenie topograficzne płuc w organizmie saka na przykładzie człowieka.
5
Prezentacja
Karta pracy
3.
Omawia budowę morfologiczną układu oddechowego na przykładzie modelu mokrego ze wskazaniem
elementów palpitacje przez ucznia.
3
4.
Dzieli na 2 zespoły i wyznacza zadanie to samo dla każdej grupy
Nauczyciel dokonuje pokazowej obserwacji za pomocą rury wentylacyjnej gdzie intubuje powietrze atmosferycznego przez tchawice - pokaz rozprężania przez powietrza pęcherzyka płucnego. Wykazanie budowy anatomicznej i pełnionej funkcji tej struktury.
Nauczyciel zadaje grupą pytania
Wyznaczając;
LIDERA
Podaje pracę domową
Na podstawie informacji z tekstu źródłowego i innych określ zachowania profilaktyczne względem gruźlicy. Podaj cztery przykłady.
Przyczep szpilką we właściwym miejscu płuca kartę z określeniem płat górny dolny i środkowy.
Wykaż ze tchawica to chrząstka i uzasadnij dlaczego ...