Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Temat zajęcia: Artyści i ich dzieła – kodowanie na macie wieloformatowej.
Treści programowe: IV 4, IV 9, IV8, III 9
Cele operacyjne/umiejętności dzieci ( z dwupoziomowością), dziecko:
rozwija kreatywność poprzez zastosowanie nowej techniki plastycznej – kodowanie,
układa kartoniki na macie zgodnie z kodem cyfrowym lub osią współrzędnych,
rozwija umiejętność współdziałania w małym zespole lub parze,
reaguje na polecenia słowne nauczyciela,
odczytuje kod cyfrowy (1-6), koloruje pole zgodnie z kodem – karta pracy/praca plastyczna(5latki),
odczytuje kod cyfrowy (1-10), koloruje pole zgodnie z kodem – karta pracy/praca plastyczna (6latki)
odczytuje kod z osi współrzędnych, koloruje pole zgodnie z kodem– karta pracy/praca plastyczna (zdolne 6latki).
Metody: słuchowa, wzrokowa, oglądowa, czynna – zadania stawiane do wykonania; metody aktywizujące: kodowanie na macie, pedagogika zabawy, praca w małych zespołach.
Formy: zbiorowa (praca z całą grupą), zespołowa (praca w małych grupach), indywidualna (karta pracy).
Pomoce: mata do kodowania, maty do pracy w grupach, obrazy, kolorowe kartoniki, karty pracy, kredki.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
LP
KRÓTKI OPIS ZADANIA/ZABAWY
AKTYWNOŚĆ NAUCZYCIELA
AKTYWNOŚĆ DZIECKA Z PODZIAŁEM NA POZIOMY
MATERIAŁY I POMOCE, KARTY PRACY
1.
„Dzieła sztuki” - rozmowa wprowadzająca na temat zajęć. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Czym są dzieła sztuki i kto je tworzy?”, budowanie dłuższych wypowiedzi.
Pokazuje ilustracje, zadaje pytania pomocnicze.
Poszukują odpowiedzi na pytanie „Czym są dzieła sztuki?” „Kim jest artysta?”
Ilustracje przedstawiające zawód malarza i rzeźbiarza.
3.
„Kodowanie na macie” – zabawa wprowadzająca do techniki kodowania. Wspólne odkodowanie obrazu na macie (bałwan), ćwiczenie percepcji wzrokowej.
Wyjaśnia zasady zabawy, nadzoruje przebieg zabawy.
Odnajdują pola na macie, układają kartoniki zgodnie z kodem cyfrowym.
Mata do kodowania, kolorowe kartoniki, kod cyfrowy.
4.
„Zaszyfrowana gimnastyka” – zabawa ruchowa za pomocą symboli graficznych, doskonalenie reakcji na sygnał (symbol).
Wskazuje symbole graficzne.
Opisują obrazki, wykonują zadanie ruchowe.
Grafiki z ćwiczeniami ruchowymi.
5.
„Zakodowane dzieła sztuki” praca w zespołach na planszach wielkoformatowych (zał. 3). Odkodowanie symboli (ryba, tulipan, żaglówka, pszczoła, motyl, jabłko – zał. 1). Dopasowywanie do obrazów, z których pochodzą (zał. 2). Prezentacja odkodowanych symboli przez poszczególne grupy.
Wyjaśnia zasady zabawy, nadzoruje przebieg zabawy.
Odnajdują pola na macie, układają kartoniki zgodnie z kodem cyfrowym, przyklejają, współpracują w zespole, prezentują symbol na forum grupy.
Mata dla każdej grupy, kolorowe kartoniki, klej.
6.
Karta pracy
Rozdaje karty pracy, wyjaśnia zadanie.
5latki:
Karta 2, 3, 5: odkodowanie obrazu zakodowanego za pomocą kodu cyfrowego w przedziale 1-6, lub kodu obrazkowego kolorowanie pól.
6latki i zdolne 5latki:
Karta 1: odkodowanie obrazu zakodowanego za pomocą kodu cyfrowego w przedziale 1-10, kolorowanie ...