Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJEĆ MUZYKI DLA KLASY 6
TEMAT: Rondo muzyczne.
Cele ogólne:
Zapoznanie uczniów z formą ronda na podstawie prezentowanych przykładów muzycznych i pomysłów uczniów.
Wskazanie wybitnych kompozytorów tworzących takie formy.
Rozwijanie zdolności improwizowania i percepcji muzyki.
Cele szczegółowe:
Uczeń :
Zna podstawowe określenia związane z budową utworów muzycznych: forma, zdanie muzyczne, okres muzyczny, triada.
Wyjaśnia, na czym polega forma muzyczna – rondo.
Wskazuje i nazywa poszczególne części ronda.
Buduje za pomocą ilustracji, przykładów rytmicznych i wyliczanek formę ronda.
Określa schemat budowy ronda na podstawie przykładów muzycznych.
Metody pracy:
Podająca: pogadanka
Eksponująca: pokaz
Praktyczna: analityczne słuchanie muzyki, praca z tekstem
Analityczno - percepcyjna
Problemowo - odtwórcza
Formy pracy:
Indywidualna i grupowa
Materiały i pomoce dydaktyczne:
Prezentacja multimedialna: krzyżówka, ćwiczenia.
Nagrania utworów muzycznych (linki)
Przykłady wyliczanek.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
WPROWADZENIE:
Nauczyciel sprawdza listę oraz pracę domową.
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę dotyczącą wiadomości zdobytych na ostatnich lekcjach.
Nauczyciel przedstawia cel lekcji i temat, który uczniowie zapisują w zeszycie.
Inaczej budowa utworu muzycznego
Przeciwieństwo pytania
Posiada dwuczęściową formę AB
System trzech akordów służących do akompaniamentu.
Tworzą go dwa zadania muzyczne
F
O
R
M
A
O
D
P
O
W
I
E
D
Ź
P
I
O
S
E
N
K
A
T
R
I
A
D
A
O
K
R
E
S
CZĘŚĆ GŁÓWNA:
Budowa ronda.
Nauczyciel wyjaśnia pojęcie ronda oraz jego budowy na podstawie ronda drogowego. Kieruje pytania do uczniów: Co to jest rondo, z czym się kojarzy?
Nauczyciel przedstawiając budowę ronda według wzoru A B A C A D A
A - temat ( refren )
B,C,D - kuplety, epizody
Uczniowie indywidualnie układają schemat przy użyciu znaków graficznych: *, #, +,=
Budowa ronda z wykorzystaniem popularnych wyliczanek.
Uczniowie budują w grupach lub indywidualnie epizody wykorzystując popularne powiedzenia, wyliczanki. Do wykonania zadania mogą posłużyć się stroną Internetową, lub przygotowanymi przez nauczyciela wyliczankami:
„Siała baba mak, nie wiedziała jak, dziadek wiedział nie powiedział, a to było tak”
„Wpadła gruszka do fartuszka, a za gruszką dwa jabłuszka, a śliweczka wpaść nie chciała, bo śliweczka niedojrzała.”
„Na stoliku w pokoiku stało mleczko i jajeczko. Przyszedł kotem wypił mleczko, a ogonkiem stłukł jajeczko.”„Idzie rak nieborak, raz do przodu a raz wspak. Idzie rak nieborak, jak uszczypnie, będzie znak!”
(https://czasdzieci.pl/czytanki/dz,14-rymowanki_wyliczanki_dzieci,s,czytanki,zacz,0.html)
Uczniowie wraz z nauczycielem próbują wspólnie wykonać formę ronda.
Budowa ronda rytmicznego.
Nauczyciel podaje schemat rytmiczny ronda (temat- refren) uczniowie indywidualnie próbują przedstawić własne przykłady kupletów/epizodów. (mogą wykorzystać dowolne instrumenty przedmioty)
Analiza percepcyjna formy ronda na ...