Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Joanna Korytyńska 10.01.2019
Scenariusz lekcji z funkcjonowania osobistego i społecznego
w klasach III – VI Szkoły Podstawowej
Temat lekcji: Dom i pomieszczenia mieszkalne
Czas trwania: 135 minut (3 godziny lekcyjne)
Cele lekcji:
Ogólne:
Zapoznanie z pomieszczeniami, które znajdują się w każdym domu
Zapoznanie z przedmiotami i urządzeniami, które znajdują się w poszczególnych pomieszczeniach
Zapoznanie z literą „D” i napisem „DOM”
Szczegółowe: uczeń
wie co to jest dom i co się w nim znajduje
nazywa przedmioty oraz urządzenia znajdujące się w poszczególnych pomieszczeniach mieszkalnych
stara się pisać literę „D” wg wzoru i bez wzoru
stara się odróżniać literę „D” spośród innych liter i ją odczytywać
stara się odróżniać słowo DOM spośród innych słów i je odczytywać
Metody pracy:
Słowne: rozmowa kierowana
Oglądowe: pokaz i obserwacja
Zadania stawiane do wykonania, zabawa, zajęcia plastyczne
Formy pracy: indywidualna, w parach
Pomoce dydaktyczne: lista obecności, plansza z nazwami dni tygodnia i miesięcy, pogodowa plansza magnetyczna, kartoniki magnetyczne z nazwami miesięcy, obrazki prezentujące pogodę i krajobrazy z różnych pór roku, płatki śniegu z napisem ZIMA, puzzle (pocięty obrazek domu), klej, kolorowe kartki, napis DOM, szary papier, plastelina, gumki do mazania, druty florystyczne, karty pracy z literą “D” i słowem “DOM”, zagadki dot. przedmiotów, urządzeń znajdujących się w domu, plansze z pomieszczeniami mieszkalnymi, akcesoria i przedmioty domowe (łyżka, kubek, pilot do telewizora, poduszka, suszarka do włosów, szczoteczka do zębów, chochelka, wazonik, meble zabawkowe itp)., nakrętki, kartki z napisem DOM, D;
PRZEBIEG ZAJĘĆ.I Zajęcia wstępne (ok. 30 min)1.Powitanie – uczniowie stoją na środku sali i witają się:
kłaniając się przed sobą
poprzez podanie sobie prawej ręki
poprzez podanie sobie lewej ręki
poprzez „przebicie sobie piątki”
poprzez „przebicie sobie dziesiątki”
łokciami
kolanami
plecami
Następnie uczniowie wracają na miejsca, nauczyciel stojąc na środku sali prosi kolejno dwie osoby, aby wyszły na środek i powitały się według instrukcji:
ukłońcie się przed sobą i powitajcie wymieniając swoje imiona np. słowami „Cześć Karolina”
podajcie sobie prawą rękę i powitajcie się mówiąc „Dzień dobry”
przywitajcie się „na niedźwiedzia” mówiąc imię osoby, z którą się witacie;
Sprawdzenie obecności – nauczyciel prosi jednego z uczniów, aby policzył wszystkich obecnych, ustalenie, czy kogoś brakuje; uczniowie podchodzą kolejno do tzw. listy obecności i wskazują swoje imię i nazwisko;
Ćwiczenia kalendarzowe:
ustalenie aktualnej daty:
- ustalenie dnia tygodnia – uczniowie (np. tylko dziewczęta) wymieniają dni tygodnia i z pomocą nauczyciela ustalają aktualny dzień, a także wcześniejszy i następny (za pomocą planszy demonstracyjnej)
- ustalenie miesiąca – uczniowie (np. tylko chłopcy) wymieniają ...