Dodaj publikację
Autor
Paulina Kędziora
Data publikacji
2021-03-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
70

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem elementów arteterapii, mający na celu oswojenie uczniów ze złością i wskazanie im pomysłów na opanowywanie złości.
 Pobierz (docx, 19,9 KB)

Podgląd treści

Konspekt zajęć arteterapeutycznych

Temat: Złość- jest Nam potrzebna.

Cele zajęć:

wychowawcze

otwarcie się z emocjami na innych

kształcące

umiejętność mówienia o swoich emocjach

poznawcze

poznanie swoich emocji i nazwanie ich

Czas pracy: 1h (60min)

Procedury osiągania celów:

Przygotowanie materiałów i pomieszczenia do zajęć. Wybranie grupy osób, w której znajdują się dzieci z różnym stopniem otwartości oraz w której znajdują się dzieci, które nie radzą sobie ze złością.

Dążę do tego by pomóc dzieciom zrozumieć, że emocja taka jak złość, nie jest niczym złym i że można sobie starać z nią poradzić.

Metody i formy pracy:

Metoda rysunku

Metoda wizualizacji

Forma pracy: Indywidulana

Materiały i środki dydaktyczne: kartki/karteczki kolorowe, materiały do malowania, kartony, symboliczny rysunek „głowy”, sznurek, muzyka odpowiednia od danego ćwiczenia, odtwarzacz CD/radio.

Tok zajęć:

Wprowadzenie: Jakich emocji doświadczamy. Dzieci poproszone są o zabranie jednej karteczki z środka dywanu (ilość kolorowych karteczek nie jest ograniczona) wcześniej prowadząca mówi również, iż kolor nie sugeruje wyboru grupy-bowiem nie będzie żadnego podziału. Każdy wybiera jedną karteczkę i siada w kole.

Prowadzący pyta na forum z czym kojarzy im się ten kolor i jak się dziś czuje? Każda osoba, która będzie chciała może się wypowiedzieć i położyć karteczkę w kole, które jest zarysowane sznurkiem, osoba, która nie chce się wypowiadać kładzie karteczkę w kole.

Prowadzący na zakończenie ćwiczenia kładzie obrazek głowy w kole i nawiązuje go tego jak pośród grupy czują się osoby. I pyta dzieci czym są emocję, czy są one złe? Czy okazywanie ich jest czymś normalnym? Prowadzący próbuje pytaniami nawiązać do podziału emocji, nawiązując do charakterystyki kolorów, które wybrały dziś dzieci.

Ruch emocji. Prowadzący włącza muzykę neutralną. (może być muzyka relaksacyjna o różnym natężeniu dźwięków, tak aby nie była nacechowana skrajnie emocjami pozytywnymi i negatywnymi. Prowadzący prosi by dzieci pokazały ruchem/gestem/ mimiką bez głosu poszczególne emocje: „strach”, „radość”, „złość”, „ciekawość”, „wstyd”, „wzruszenie”

Po tym ćwiczeniu P. by każde z dzieci pomyślało co go złości dziś/ tu i teraz lub ostatnio i spróbowało narysować to przy muzyce „

„Zostańmy przy złości” zestawienie obrazków i omówienie Naszych rysunków oraz podsumowanie czy ta emocja jest złą emocją, czy jest po prostu reakcją na coś z czym się nie zgadzamy…Czy ta muzyka miała na Nas jakiś wpływ ??Odczuwaliście przy niej jeszcze większą złość...?

Wyjście ze złości- każde dziecko zabiera swój obrazek i przy muzyce, którą włącza P. – zgniata powoli kartkę do małej kulki i w momencie, gdy muzyka cichnie rzuca ja w ...