Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Krzysztof Miszczyk, 2021-03-20, ocena:
super
Scenariusz lekcji chemii
Temat: Właściwości i zastosowanie wodorotlenku wapnia.
Cele lekcji:
Cel ogólny:
Uczeń:
- bada i opisuje właściwości wodorotlenku wapnia
- wymienia zastosowania wodorotlenku wapnia
Cele operacyjne:
a) wiadomości
Uczeń:
- wymienia właściwości wodorotlenku wapnia,
- opisuje zastosowania wodorotlenku wapnia,
- wyjaśnia pojęcia: wapno gaszone, woda wapienna, mleko wapienne,
- wyjaśnia na czym polega twardnienie zaprawy murarskiej.
b) umiejętności
Uczeń:
- wykonuje doświadczenia pozwalające zbadać właściwości wodorotlenku wapnia,
- wskazuje na zastosowania wskaźników, np. fenoloftaleiny, oranżu metylowego, uniwersalnego papierka wskaźnikowego; rozróżnia doświadczalnie roztwory kwasów i wodorotlenków za pomocą wskaźników;
- wymienia rodzaje odczynu roztworu; określa i uzasadnia odczyn roztworu (kwasowy, zasadowy, obojętny);
- wykazuje związek między właściwościami a zastosowaniem wodorotlenku wapnia
- wykonuje doświadczenie ilustrujące proces powstawania zaprawy murarskiej.
Kompetencje przedmiotowe
- uczeń określa właściwości różnorodnych substancji,
- uczeń przeprowadza proste doświadczenia chemiczne,
- uczeń bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i substancjami oraz wyrobami o poznanym składzie chemicznym.
Środki dydaktyczne :
Odczynniki chemiczne, wskaźniki pH, sprzęt i szkło laboratoryjne, podręczniki
Formy pracy – grupowa i indywidualna
Metody – doświadczenia uczniowskie, pogadanka
Przebieg lekcji:
Część nawiązująca
Lekcję warto zacząć od przypomnienia znanych już uczniom wiadomości dotyczących wodorotlenków ( w tym wzór wodorotlenku wapnia, sposoby otrzymywania). Można w to zrobić w postaci krótkiego quizu.
Część właściwa
Doświadczenie 1
Badanie właściwości wodorotlenku wapnia
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela badają zgodnie z instrukcją właściwości wodorotlenku wapnia:
Stan skupienia,
Barwa,
Zapach,
Rozpuszczalność w wodzie
Z opakowania z wodorotlenkiem odczytują jego inną nazwę: wapno gaszone.
Jak wynika z przeprowadzonego doświadczenia wodorotlenek wapnia jest substancją słabo rozpuszczalną w wodzie. Należy wyjaśnić w tym momencie pojęcie mleko wapienne. Po pewnym czasie nierozpuszczalna część wodorotlenku wapnia opada na dno naczynia. Ponad osadem widoczna jest klarowna ciecz, w której najpierw zanurzamy papierek wskaźnikowy, a następnie dodajemy kroplę fenoloftaleiny. Przy tej okazji wyjaśniamy pojęcie woda wapienna. Doświadczenie to może wykonać uczeń.
Doświadczenie 2
Badanie odczynu roztworu wodorotlenku wapnia
Potrzebne materiały:
Wodny roztwór wodorotlenku wapnia (woda wapienna)
Papierek wskaźnikowy
Fenoloftaleina
Sposób wykonania
W naczyniu z woda wapienną zanurzamy papierek wskaźnikowy, a następnie dodajemy fenoloftaleinę.
Zapisujemy obserwacje i wnioski
Zastosowanie:
Nauczyciel prowadzi z uczniami pogadankę na temat znanych im z życia codziennego zastosowań wodorotlenku wapnia. Brakujące informacje uczniowie wyszukują w podręczniku. Mogą spróbować wykonać schemat lub własną sketchnotkę przedstawiającą zastosowanie omawianego wodorotlenku (najlepiej jako zadanie domowe) . Podstawowe zastosowania o jakich należy wspomnieć to:
Odkwaszanie gleb
Bielenie ścian i drzew owocowych
Przy tej okazji nauczyciel zadaje pytanie, dlaczego wapno służy do bielenia drzew owocowych. Z jakich właściwości może to wynikać?
Zmiękczanie wody
Sporządzanie zaprawy murarskiej
Doświadczenie 2
Sporządzanie zaprawy murarskiej
Sprzęt ...