Dodaj publikację
Autor
Jooanna Korytyńska
Data publikacji
2021-04-12
Średnia ocena
5,00
Pobrań
32

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

program autorski
 Pobierz (docx, 25,1 KB)

Podgląd treści

PROGRAM WŁASNY

„TANIEC I RUCH TO UKRYTY JĘZYK DUSZY”

WSTĘP

We współczesnym świecie taniec odgrywa ważną rolę w życiu człowieka, a szczególnie w życiu dzieci. Pełni wiele różnorodnych funkcji takich jak np. rekreacyjną, widowiskową, estetyczną, zdrowotną czy terapeutyczną.

Taniec uważany jest za pierwszy środek komunikacji międzyludzkiej, jak również swoisty przekaz myśli i emocji za pomocą ruchów oraz szczególny, uniwersalny język porozumienia się bez słów. Tańce i zabawy muzyczno – ruchowe wyróżniają się wśród różnych rodzajów aktywności ruchowej i nabierają szczególnego znaczenia w pracy z dziećmi. „Muzyka oddziałuje na zmysły, wyobraźnię, zaspokaja potrzeby ruchowe człowieka, wywołuje emocje i dostarcza swoim odbiorcom wielu estetycznych wrażeń”. Niejednokrotnie stwierdzono, że ruch wykonywany przy muzyce mniej męczy i mobilizuje do większego wysiłku fizycznego. Dziecko używając swego ciała w różnych sytuacjach ćwiczy je i doskonali, ale także poznaje siebie i swoje otoczenie.

Ćwiczenia ruchowo – taneczne zaspokajają nie tylko potrzeby ruchowe dziecka, ale także rozwijają szereg jego dyspozycji psychofizycznych takich jak spostrzegawczość, pamięć, koncentrację uwagi, szybką reakcję, koordynację wzrokowo – ruchową oraz orientację w schemacie własnego ciała i w przestrzeni. Podstawowe elementy zabaw muzycznych i tańca takie jak rytm, ruch mogą pomóc uczniom wyrazić bez słów to, co się dzieje w głębi ich samych i odzyskać harmonię w różnych sferach życia.

Ruch w połączeniu z muzyką uczy koordynacji całego ciała, pomaga fizycznie wyrazić wewnętrzne uczucia i emocje, dzięki czemu zaspokajane są podstawowe potrzebny psychiczne i społeczne dziecka. Ruch wpływa na odczucie radości i przynosi odprężenie, jest takim środkiem ekspresji, który daje możliwość wyrażania siebie, swojej osobowości, nastroju i emocji. Dzięki wszechstronnej aktywności ruchowej i ekspresji tanecznej można uzyskać stymulację całej osoby i jej potencjałów.

W pracy z dziećmi stosuje się wiele twórczych form i metod stymulujących ich rozwój, odkrywających talent i kreatywność myślenia. Wykorzystując taniec i zabawy muzyczno-ruchowe w pracy dydaktyczno-wychowawczej, można między innymi w sposób naturalny kształcić poczucie rytmu, prawidłową postawę i elastyczność ruchu dzieci. Uczestnictwo w tego rodzaju zajęciach, to nie tylko rozrywka, ale również sposób na stres, dobre samopoczucie, radość, odprężenie umysłu, relaks i równocześnie aktywna forma spędzania wolnego czasu.

OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Głównym założeniem programu jest obcowanie dzieci z muzyką, ruchem i tańcem. Program ma zachęcić uczniów do wyrażania siebie poprzez taniec, który wyrabia w nich poczucie rytmu, słuchu, swobodę i płynność ruchów. Daje możliwość przeżycia przyjemności i radości ze wspólnej zabawy.

Uczestnikami programu będą uczniowie (klas 5- 8 Szkoły Podstawowej) przebywający w świetlicy szkolnej Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Skoroszowicach.

Planowany termin realizacji programu: marzec- ...