Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT EDUKACYJNY: RÓŻNORODNOŚĆ ROŚLIN OKRYTONASIENNYCH W NAJBLIŻSZEJ OKOLICY
Celem projektu jest nabycie umiejętności rozpoznawania pospolitych roślin okrytonasiennych jak również usystematyzowanie wiedzy na temat budowy roślin i zasad systematyki. Uczniowie mają problem ze znajomością gatunków roślin, ponadto nie umieją posługiwać się różnorodnymi źródłami wiedzy. Niniejszy projekt pozwoli na lepsze zrozumienie wymagań zawartych w podstawie programowej oraz na poszerzenie wiedzy o roślinach, ich właściwościach i miejscach na których występują. Treści projektu można dostosować w zależności od wieku uczniów ( w młodszych klasach można zrezygnować z niektórych treści np. odczynu gleby).
Uwaga: Opisujemy tylko rośliny dziko rosnące.
Cele:
ogólne
Samodzielne pozyskiwanie informacji w oparciu o różnorodne źródła wiedzy
Wykorzystanie technologii informacyjno –komunikacyjnych
Wykorzystanie wiedzy do rozwiązywania problemów
Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie
Nabywanie wiedzy wykraczającej poza podstawę programową oraz lepsze zrozumienie treści zawartych w podstawie programowej
szczegółowe
Kursywą oznaczono treści wynikające z podstawy programowej
Poznawanie zasad systematyki roślin
Rozpoznawanie organizmów z najbliższego otoczenia i posługiwanie się prostym kluczem do ich oznaczania
Posługiwanie się różnorodnymi źródłami wiedzy w celu określania przynależności systematycznej roślin
Rozróżnianie form morfologicznych roślin(rośliny zielne, krzewinki, krzewy, drzewa)
Dokonywanie obserwacji rośliny okrytonasiennej
Rozpoznawanie roślin okrytonasiennych na podstawie charakterystycznych cech
Rozpoznawanie i oznaczanie pospolitych gatunków roślin zielnych, krzewów i drzew w najbliższym otoczeniu; korzystanie z różnorodnych źródeł wiedzy
Poznawanie roślin chronionych
Panowanie roślin leczniczych
Określanie odczynu roztworu; posługiwanie się skala pH
Określanie odczynu gleb na których występują określone gatunki roślin
Poznawanie roślin wskaźnikowych
Klasyfikowanie gleb, na których występują określone grupy roślin
Określanie wieku drzew
Termin realizacji projektu: maj- wrzesień
Harmonogram działań:
Zapoznanie uczniów z tematyką projektu; dyskusja nad sposobami realizacji projektu
podział uczniów na zespoły; ustalenie terminów i sposobu prezentacji wyników prac
zbieranie, oznaczanie roślin, dokumentacja fotograficzna , wyszukiwanie informacji o danej roślinie oraz wykonywanie innych przydzielonych zadań
opracowanie wyników; prezentacja prac na forum klasy/szkoły ( wrzesień)
Zadania do wykonania:
Zespół 1
oznaczanie pospolitych gatunków drzew i krzewów na podstawie charakterystycznych cech: liści, kory, kwiatów
zbieranie liści, kwiatów w celu sporządzenia zielnika; fotografowanie roślin chronionych
uzasadnianie, że dane gatunki drzew należą do okrytonasiennych
wyszukiwanie informacji o danym gatunku: roślina lecznicza, chroniona, wskaźnikowa
pobranie próbki gleby i określenie za pomocą papierka wskaźnikowego pH, a co za tym idzie odczynu gleby (dla starszych uczniów)
dokumentacja fotograficzna
Zespół 2 i 3
Każdy zespół pracuje na innym terenie
oznaczanie pospolitych gatunków roślin zielnych
zbieranie okazów roślin w celu sporządzenia zielnika, w przypadku roślin chronionych wykonanie zdjęć
uzasadnianie, że znalezione gatunki należą do roślin okrytonasiennych
wyszukiwanie informacji o ...