Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Innowacja pedagogiczna
w nauczaniu religii
na poziomie szkoły podstawowej
Z wielkim wzruszeniem patrzę na to miasto lat dziecięcych, które było świadkiem mych pierwszych kroków, pierwszych słów i tych - jak mówi Norwid – pierwszych ukłonów, co są jak odwieczne Chrystusa wyznanie „ Bądź pochwalony!”. Miasto mojego dzieciństwa, dom rodzinny, kościół parafialny mojego chrztu świętego. Pragnę wejść w te gościnne progi i wypowiedzieć te słowa którymi wita się domowników po powrocie z dalekiej drogi „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”
(Jan Paweł II, Wadowice, 5 czerwca 1999).
Temat: „Poznajemy historię kościołów i dzielnic naszego miasta Rudy Śląskiej”
Autor innowacji: nauczyciel religii
I nauczyciel historii i języka polskiego
Czas realizacji: kwiecień 2021;
Zajęcia objęte innowacją: zajęcia pozalekcyjne realizowane w ramach godzin z artykułu 42;
Adresat innowacji: uczniowie klas VI – VII;
Rodzaj innowacji: programowo – metodyczna w powiązaniu z historią;
Finansowanie: innowacja nie wymaga dodatkowych środków;
Przyczyny wprowadzenia innowacji:
Podczas lekcji religii i historii dostrzeżono problem braku wiedzy uczniów na temat własnego kościoła parafialnego oraz innych kościołów znajdujących się na terenie miasta, jak również braku wiedzy na temat poszczególnych dzielnic naszego miasta. Nasi wychowankowie nie tylko nie potrafili wymienić parafii znajdujących się w naszym dekanacie, czy mieście, ale są i tacy, którzy nie znali nawet patrona swojego kościoła parafialnego, nie wspominając już o historii własnego miasta. Dostrzec można brak identyfikacji ze swoją „małą Ojczyzną”. W swoich planach na przyszłość uczniowie najczęściej planują wyjazd do jakiegoś dużego miasta nie dostrzegając oczywistych uroków swojego najbliższego otoczenia. Frekwencja na Mszach szkolnych i na nabożeństwach jest dalece niezadowalająca. Zamiera też świadomość dziedzictwa kulturowego „małej Ojczyzny”. Nie znają dzielnic miasta oraz charakterystycznych zabytków danej dzielnicy. Powyższe spostrzeżenia nakłoniły nas do realizacji naszej innowacji w nadziei na poprawę aktualnego stanu rzeczy w tej materii.
Cele ogólne:
• przekaz treści religijnych w powiązaniu ze środowiskiem lokalnym ucznia,
• zachęcenie uczniów do „pielgrzymowania” do kościołów w naszym mieście,
• kształtowanie w dzieciach poczucia odpowiedzialności za swoją „małą Ojczyznę”,
• zapoznanie z historią, architekturą kościołów parafialnych naszego miasta oraz historią poszczególnych dzielnic,
• przybliżenie uczniom postaci, które miały duży wkład w rozwój naszego miasta,
• propagowanie aktywnych form spędzania wolnego czasu,
• budzenie w uczniach kreatywności,
Cele szczegółowe:
Uczeń:
• potrafi w kilku słowach opowiedzieć o kościołach - w szczególności o swoim kościele parafialnym i o dzielnicach miasta,
• szanuje i przywiązuje wagę do tradycji regionu,
• kształtuje postawę odpowiedzialności za siebie i swoją wiarę, a także za swoją miejscowość i swój kraj,
• identyfikuje się z miejscem pochodzenia, jego dziedzictwem religijnym
i kulturowym, chroni wspólne dziedzictwo,
• rozwija aktywny ...