Dodaj publikację
Autor
Magdalena Chełpa
Data publikacji
2021-05-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
15

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

PROJEKT BADAWCZY Temat „Buty” Grupa: pięciolatki Metoda projektu – opiera się na działalności badawczej dzieci, polega na zebraniu informacji o wybranym zagadnieniu i ich usystematyzowaniu. W rezultacie opracowania projektu powstają różnorodne wytwory dziecięce, które są następnie prezentowane zgodnie z ustalonymi wcześniej warunkami.
 Pobierz (docx, 18,4 KB)

Podgląd treści

PROJEKT BADAWCZY

Temat „Buty”

Grupa: pięciolatki

Metoda projektu – opiera się na działalności badawczej dzieci, polega na zebraniu informacji o wybranym zagadnieniu i ich usystematyzowaniu. W rezultacie opracowania projektu powstają różnorodne wytwory dziecięce, które są następnie prezentowane zgodnie z ustalonymi wcześniej warunkami.

Czym różni się ta metoda od tradycyjnych zajęć zaplanowanych i prowadzonych przez nauczyciela?

Dzieci wymyślają i wykonują pewne przedsięwzięcia a następnie oceniają je

Nauczyciel wspomaga, dyskretnie prowadzi , wyzwala inicjatywę dziecka

Dzieci uczą się czynnie, poprzez badanie (wiązanie działalności praktycznej z praca umysłową)

Wykorzystane jest zainteresowanie dzieci nowością, jej zgłębianiem

Dajemy dzieciom szanse na odczuwanie radości z samodzielnego poznania

Zwiększenie podmiotowości dziecka (ma prawo wyboru zadania, szukania rozwiązań własnej oceny)

Istota metody projektów polega na:

Inicjowaniu

Planowaniu

Wykonywaniu

Ocenie realizacji podjętych działań edukacyjnych

Zalety metody projektów w warunkach przedszkolnych

Dzieci rozwijają umiejętności społeczne, przejawiają inicjatywę i odpowiedzialność za wykonywana pracę, uczą się poprzez działanie

Rodzice angażują się w proces edukacji poprzez prace z dzieckiem w domu

Etapy konstruowania projektu:

I etap

Określenie tematu projektu

Przygotowanie siatki wstępnej przez nauczyciela

Przeprowadzenie zajęć wprowadzających

II etap

Wykonanie wspólnej siatki

Stworzenie planu kolejnych zajęć projektu z uwzględnieniem zajęć terenowych, wizyt ekspertów, badanie obiektów, przeprowadzenie doświadczeń, działań o charakterze artystycznym

Powrót do siatki: rozmowa z dziećmi na temat co już wiedzą, czego się nauczyły, postawienie nowych pytań

III Etap

Dyskusja i przygotowanie wydarzenia kulminacyjnego

Realizacja wydarzenia kulminacyjnego

Analiza i ewaluacja rezultatów projektu

Temat projektu „Buty” pojawił się z inicjatywy nauczyciela, jako rezultat analizy treści programu nauczania oraz oceny możliwości organizacyjnych i zasobu dostępnych środków dydaktycznych. Buty są bardzo ważne dla samopoczucia człowieka, często dobieramy je do stroju, zawodu, który wykonujemy. Postanowiliśmy zająć się tym tematem pracując metodą projektu.

Naszą pracę rozpoczniemy od zorganizowania kolekcji butów. Poprosimy rodziców, pracowników przedszkola o różnego rodzaju obuwie oraz artykuły obuwnicze, z którymi wiążą się różne historie.

I etap

Najpierw przygotowana została siatka wstępna do projektu z uwzględnieniem celów programowo – dydaktycznych. Kolejnym etapem było przeprowadzenie zajęć wstępnych – wprowadzających w tematykę projektu i mających na celu budowanie wspólnych doświadczeń dla całej grupy. Zadaniem tego etapu jest zaciekawienie dzieci, skupienie ich uwagi, skierowanie zainteresowania na to, co wiąże się z projektowanymi sytuacjami edukacyjnymi, jak też wzbudzenie motywacji do dalszego uczestniczenia w zajęciach

Kolejnym etapem było sprawdzenie wiedzy dzieci na temat butów. W ten sposób powstała siatka tematyczna przedstawiająca dotychczasową wiedzę dzieci. Dzieci opowiadały historie osobiste związane z butami. Postanowiliśmy też dowiedzieć się czegoś więcej o butach. Powstała lista pytań, na które ...