Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT BADAWCZY
Temat „Buty”
Grupa: pięciolatki
Metoda projektu – opiera się na działalności badawczej dzieci, polega na zebraniu informacji o wybranym zagadnieniu i ich usystematyzowaniu. W rezultacie opracowania projektu powstają różnorodne wytwory dziecięce, które są następnie prezentowane zgodnie z ustalonymi wcześniej warunkami.
Czym różni się ta metoda od tradycyjnych zajęć zaplanowanych i prowadzonych przez nauczyciela?
Dzieci wymyślają i wykonują pewne przedsięwzięcia a następnie oceniają je
Nauczyciel wspomaga, dyskretnie prowadzi , wyzwala inicjatywę dziecka
Dzieci uczą się czynnie, poprzez badanie (wiązanie działalności praktycznej z praca umysłową)
Wykorzystane jest zainteresowanie dzieci nowością, jej zgłębianiem
Dajemy dzieciom szanse na odczuwanie radości z samodzielnego poznania
Zwiększenie podmiotowości dziecka (ma prawo wyboru zadania, szukania rozwiązań własnej oceny)
Istota metody projektów polega na:
Inicjowaniu
Planowaniu
Wykonywaniu
Ocenie realizacji podjętych działań edukacyjnych
Zalety metody projektów w warunkach przedszkolnych
Dzieci rozwijają umiejętności społeczne, przejawiają inicjatywę i odpowiedzialność za wykonywana pracę, uczą się poprzez działanie
Rodzice angażują się w proces edukacji poprzez prace z dzieckiem w domu
Etapy konstruowania projektu:
I etap
Określenie tematu projektu
Przygotowanie siatki wstępnej przez nauczyciela
Przeprowadzenie zajęć wprowadzających
II etap
Wykonanie wspólnej siatki
Stworzenie planu kolejnych zajęć projektu z uwzględnieniem zajęć terenowych, wizyt ekspertów, badanie obiektów, przeprowadzenie doświadczeń, działań o charakterze artystycznym
Powrót do siatki: rozmowa z dziećmi na temat co już wiedzą, czego się nauczyły, postawienie nowych pytań
III Etap
Dyskusja i przygotowanie wydarzenia kulminacyjnego
Realizacja wydarzenia kulminacyjnego
Analiza i ewaluacja rezultatów projektu
Temat projektu „Buty” pojawił się z inicjatywy nauczyciela, jako rezultat analizy treści programu nauczania oraz oceny możliwości organizacyjnych i zasobu dostępnych środków dydaktycznych. Buty są bardzo ważne dla samopoczucia człowieka, często dobieramy je do stroju, zawodu, który wykonujemy. Postanowiliśmy zająć się tym tematem pracując metodą projektu.
Naszą pracę rozpoczniemy od zorganizowania kolekcji butów. Poprosimy rodziców, pracowników przedszkola o różnego rodzaju obuwie oraz artykuły obuwnicze, z którymi wiążą się różne historie.
I etap
Najpierw przygotowana została siatka wstępna do projektu z uwzględnieniem celów programowo – dydaktycznych. Kolejnym etapem było przeprowadzenie zajęć wstępnych – wprowadzających w tematykę projektu i mających na celu budowanie wspólnych doświadczeń dla całej grupy. Zadaniem tego etapu jest zaciekawienie dzieci, skupienie ich uwagi, skierowanie zainteresowania na to, co wiąże się z projektowanymi sytuacjami edukacyjnymi, jak też wzbudzenie motywacji do dalszego uczestniczenia w zajęciach
Kolejnym etapem było sprawdzenie wiedzy dzieci na temat butów. W ten sposób powstała siatka tematyczna przedstawiająca dotychczasową wiedzę dzieci. Dzieci opowiadały historie osobiste związane z butami. Postanowiliśmy też dowiedzieć się czegoś więcej o butach. Powstała lista pytań, na które ...