Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!
Konfucjusz
Zabawy badawcze w przedszkolu
Dzieci już od urodzenia są małymi badaczami. Ich nauka realizuje się poprzez działanie, zabawę, odkrywanie świata. Jednym z ważnych czynników rozwoju i poznawania świata przez dzieci są zabawy badawcze, podczas których dziecko odkrywa nieznane mu dotychczas właściwości przedmiotów i zjawisk. Zabawa badawcza to działanie swobodne, spontaniczne, podejmowane przez dziecko z własnej woli. Najważniejsze dla dziecka jest samo działanie. W zabawie badawczej dziecko powtarza i zapamiętuje określone czynności a zdobyte doświadczenia wykorzystuje w innych sytuacjach. Eksperymentowanie uruchamia wyobraźnię, koncentrację uwagi, spostrzegawczość, wytrwałość. Wykonywane eksperymenty zachęcają do myślenia, porównywania, opowiadania. Dziecko samodzielnie zdobywa nowe doświadczenia. Działając myśli, poznaje zjawiska, ich cechy, właściwości, a także różnego rodzaju zależności przyczynowo – skutkowe między badanymi zjawiskami. Dzięki zabawom badawczym przybliżamy dzieciom bogactwo zjawisk zachodzących obok nas w życiu codziennym. Zatem pierwsze kontakty z eksperymentami prowadzonymi w formie zabaw badawczych przeprowadzane już podczas edukacji przedszkolnej ułatwią dzieciom dalszą edukację w zakresie nauk ścisłych na późniejszych etapach edukacji szkolnej.
Przykłady zabaw badawczych w przedszkolu
,,CO PŁYWA, CO TONIE?”
Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek. Obserwujemy i omawiamy, co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski. Następnie wrzucamy: skruszony styropian, piórko, piłeczkę pingpongową, kawałeczek drewna, papier i inne lekkie przedmioty -omawiamy, co dzieje się z tymi przedmiotami i dlaczego tak się zachowują.
„ JAKI JEST LÓD?”
Materiał potrzebny do wykonania zabawy to: kostki lodu, naczynia, ciepła i zimna woda. Oglądamy kostki lodu i określamy, jaki on jest (przezroczysty, bez smaku, zimny, mokry, bez zapachu, twardy itp.). Wrzucamy kostki lodu do naczynia z wodą ciepła i zimną. Obserwujemy zachowanie lodu i wyciągamy wnioski na temat temperatury wody.
„ WULKAN”
Do 1/2 kubka z ciepłą wodą wsypujemy łyżeczkę sody oczyszczonej, dodajemy barwnik (farba) i kilka kropli płynu do mycia naczyń – wszystko razem mieszamy i wlewamy do wulkanu - słoika. Na koniec dodajemy 1/4 szklanki octu i obserwujemy „wybuch wulkanu”.Szukamy podobieństw pomiędzy prawdziwym wulkanem a przeprowadzonym doświadczeniem. Formułujemy wnioski.
,, MAGICZNY ZIEMNIAK”
Przygotowujemy roztwór soli w jednej z dwóch szklanek i umieszczamy w niej plaster ziemniaka. Wyciągamy wnioski .W szklance z solą ziemniak pływa, a w samej wodzie tonie.
,,CZY SIĘ ROZPUŚCI ?”
Napełniamy szklankę wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzucamy do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąkę pszenną, piasek, kasza.) Mieszamy wodę i obserwujemy ...