Dodaj publikację
Autor
Iwona Jaworska-Lenart
Data publikacji
2021-05-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
56

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Czy lekcje wf-u mogą zaskoczyć uczestników? Myślę, że tak, wszystko zależy od wyobraźni i inwencji twórczej prowadzącego. Warto zmienić na przykład przybór, który zastosujemy w znanych grach, czy zabawach, a okaże się, że zabawa (dla naszych uczniów) będzie przednia, a osiągnięcie założonych przez nauczyciela celów, łatwiejsze niż by się mogło wydawać. Proponuję więc lekcję z gier i zabaw, w czasie której zasadniczym środkiem dydaktycznym będzie zużyta kartka papieru, czy gazeta.
 Pobierz (doc, 64,5 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ LEKCJI GIER I ZABAW RUCHOWYCH

Iwona Jaworska-Lenart

Wykorzystanie niekonwencjonalnych środków dydaktycznych
w grach i zabawach ruchowych.

CEL GŁÓWNY: Rozwój cech motorycznych w trakcie gier i zabaw ruchowych.

CELE SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE:

SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA uczeń:

1. Poprawi koordynację ruchową.

2. Rozwinie cechy motorycznych: szybkość, zwinność, siłę, skoczność.

3. Poprawi wydolność ogólną i sprawność fizyczną.

UMIEJĘTNOŚCI: uczeń potrafi:

1. Wykonać ćwiczenia w odpowiednim tempie.

2. Zastosować nietypowy przedmiot w grze, zabawie.

WIADOMOŚCI uczeń:

1. Przestrzega i stosuje zasady organizacji nowych gier i zabaw.

2. Potrafi wykorzystać niekonwencjonalny przedmiot w organizowanej grze/ zabawie.

3. Wymienia wpływ poszczególnych ćwiczeń na poprawę cech fizycznych własnego organizmu.

USAMODZIELNIANIE UCZNIA

1. Uczeń współpracuje w grupie.

2. Uczeń stosuje w grze zachowania zgodne z zasadą „fair play”.

3. Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa w trakcie gier i zabaw.

Metody: zabawowo – klasyczna
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna.
Liczba ćwiczących: 20-24 osoby kl. 4 - 6
Przybory: gazety, papier, hula-hop, pachołki, bramki do unihokeja
Czas: 45 min
|Części toku |Nazwa i opis ćwiczenia |Czas trwania |Uwagi |
|Część I – wstępna – ok. 10 min |
|Czynności |Zbiórka w szeregu, powitanie, sprawdzenie gotowości do zajęć. |2 min |  |
|organizacyjno-porządkowe|Podanie zadań głównych lekcji oraz mobilizacja do aktywności w czasie zajęć. | | |
|. | | | |
|Zabawa ożywiająca |Papierowy Berek |6 min | |
| |Wszyscy uczniowie otrzymują kartkę papieru (gazetę), którą układają na klatce | |Pokaz objaśnienie |
| |piersiowej. Berek zostaje oznaczony szarfą. Na sygnał wszyscy biegają po sali w | | |
| |dowolnych kierunkach tak, by nie trzymając rękoma kartki, nie spadła ona na podłogę. | | |
| |Gdy jednak upadnie lub gdy uczeń zostanie dotknięty przez berka musi wykonać 10 | | |
| |pajacyków, po czym wraca do gry. Nauczyciel zmienia berka w trakcie gry kilkukrotnie | | |
| |(nie przerywając gry uczestnikom) – tak by uczniowie wykazywali się spostrzegawczością.| | |
| | | | |
| | | | |
| |Powódź | | |
| |Dzieci biegają swobodnie po sali do chwili, gdy usłyszą jeden gwizdek - wówczas starają| | |
|Zabawa kształtująca |się jak najszybciej wykonać leżenie przodem. Na dwa gwizdki dzieci wskakują na pierwszy| | |
|orientację przestrzenną,|stopień drabinek, na klaśnięcie stają nieruchomo na jednej nodze. Prowadzący wskazuje |2 min | |
|spostrzegawczość |te dzieci, które ostatnie wykonają poleceni lub pomyliły się w ćwiczeniu w zależności | | |
| |od sygnału. Uczniowie Ci wykonują wówczas 10 przysiadów i wracają do zabawy. Zwycięż | | |
| |dziecko (lub dzieci), która ani raz nie wykonywała przysiadów. | | |
|Część II – główna – 31 min |
| |Uczniowie dzielą się samodzielnie lub zostają podzieleni na 2 zespoły – wyrównane pod | 31 min |Dobór do drużyny musi |
|Zabawy i gry ruchowe |względem umiejętnościowym (w każdej musza być dzieci sprawne, jak i te mniej sprawne) | |być kontrolowany przez |
| | | |nauczyciela, by szanse |
| |Zabawa rzutna ...