Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI GIER I ZABAW RUCHOWYCH
Iwona Jaworska-Lenart
Wykorzystanie niekonwencjonalnych środków dydaktycznych
w grach i zabawach ruchowych.
CEL GŁÓWNY: Rozwój cech motorycznych w trakcie gier i zabaw ruchowych.
CELE SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE:
SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA uczeń:
1. Poprawi koordynację ruchową.
2. Rozwinie cechy motorycznych: szybkość, zwinność, siłę, skoczność.
3. Poprawi wydolność ogólną i sprawność fizyczną.
UMIEJĘTNOŚCI: uczeń potrafi:
1. Wykonać ćwiczenia w odpowiednim tempie.
2. Zastosować nietypowy przedmiot w grze, zabawie.
WIADOMOŚCI uczeń:
1. Przestrzega i stosuje zasady organizacji nowych gier i zabaw.
2. Potrafi wykorzystać niekonwencjonalny przedmiot w organizowanej grze/ zabawie.
3. Wymienia wpływ poszczególnych ćwiczeń na poprawę cech fizycznych własnego organizmu.
USAMODZIELNIANIE UCZNIA
1. Uczeń współpracuje w grupie.
2. Uczeń stosuje w grze zachowania zgodne z zasadą „fair play”.
3. Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa w trakcie gier i zabaw.
Metody: zabawowo – klasyczna
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna.
Liczba ćwiczących: 20-24 osoby kl. 4 - 6
Przybory: gazety, papier, hula-hop, pachołki, bramki do unihokeja
Czas: 45 min
|Części toku |Nazwa i opis ćwiczenia |Czas trwania |Uwagi |
|Część I – wstępna – ok. 10 min |
|Czynności |Zbiórka w szeregu, powitanie, sprawdzenie gotowości do zajęć. |2 min | |
|organizacyjno-porządkowe|Podanie zadań głównych lekcji oraz mobilizacja do aktywności w czasie zajęć. | | |
|. | | | |
|Zabawa ożywiająca |Papierowy Berek |6 min | |
| |Wszyscy uczniowie otrzymują kartkę papieru (gazetę), którą układają na klatce | |Pokaz objaśnienie |
| |piersiowej. Berek zostaje oznaczony szarfą. Na sygnał wszyscy biegają po sali w | | |
| |dowolnych kierunkach tak, by nie trzymając rękoma kartki, nie spadła ona na podłogę. | | |
| |Gdy jednak upadnie lub gdy uczeń zostanie dotknięty przez berka musi wykonać 10 | | |
| |pajacyków, po czym wraca do gry. Nauczyciel zmienia berka w trakcie gry kilkukrotnie | | |
| |(nie przerywając gry uczestnikom) – tak by uczniowie wykazywali się spostrzegawczością.| | |
| | | | |
| | | | |
| |Powódź | | |
| |Dzieci biegają swobodnie po sali do chwili, gdy usłyszą jeden gwizdek - wówczas starają| | |
|Zabawa kształtująca |się jak najszybciej wykonać leżenie przodem. Na dwa gwizdki dzieci wskakują na pierwszy| | |
|orientację przestrzenną,|stopień drabinek, na klaśnięcie stają nieruchomo na jednej nodze. Prowadzący wskazuje |2 min | |
|spostrzegawczość |te dzieci, które ostatnie wykonają poleceni lub pomyliły się w ćwiczeniu w zależności | | |
| |od sygnału. Uczniowie Ci wykonują wówczas 10 przysiadów i wracają do zabawy. Zwycięż | | |
| |dziecko (lub dzieci), która ani raz nie wykonywała przysiadów. | | |
|Część II – główna – 31 min |
| |Uczniowie dzielą się samodzielnie lub zostają podzieleni na 2 zespoły – wyrównane pod | 31 min |Dobór do drużyny musi |
|Zabawy i gry ruchowe |względem umiejętnościowym (w każdej musza być dzieci sprawne, jak i te mniej sprawne) | |być kontrolowany przez |
| | | |nauczyciela, by szanse |
| |Zabawa rzutna ...