Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Kleczaj
Data publikacji
2021-05-20
Średnia ocena
0,00
Pobrań
26

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Poniżej prezentuje plan pracy socjoterapeutycznej w grupie mieszanej, z różnymi problemami- lęk przed niepowodzeniem, niechęć do nauki, reakcje buntownicze.
 Pobierz (docx, 17,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ SOCJOTERAPEUTYCZNYCH

1. Program zajęć opracowano z myślą o uczniach naszej szkoły, którzy przejawiają trudności adaptacyjne do warunków szkolnych, problemy w nawiązaniu i utrzymaniu prawidłowych kontaktów z rówieśnikami ( wycofanie z kontaktów, nieśmiałość, nieufność, wrogość, agresja).

2. Ma on charakter zajęć socjoterapeutycznych skoncentrowanych na wykorzystaniu naturalnej potrzeby działania, systematycznym powtarzaniu prawidłowych rozwiązań, nagradzaniu zachowań pozytywnych społecznie oraz stosowaniu wzmocnień realizowanych w atmosferze akceptacji i życzliwości.

3. Głównym celem procesu socjoterapeutycznego są trzy elementy:

• zmiana sądów o rzeczywistości,

• zmiana wzorców zachowań

• odreagowanie emocjonalne

STRUKTURA ZAJĘĆ

Zajęcia mają charakter strukturalizowanych spotkań grupowych, na które składają się odpowiednio dobrane gry, zabawy, ćwiczenia,

Każde spotkania mają swój cel szczegółowy, podporządkowany celowi ogólnemu,

Cały cykl spotkań jak i każde spotkanie tworzą pewną dynamiczną całość, na którą składają się określone etapy pracy z grupą.

I etap to okres powstawania grupy – służy on poznaniu się uczestników spotkań, wspólnego określania celów, zainstalowaniu norm grupowych, powstanie reguł, rytuałów, budowaniu atmosfery grupowej opartej na poczuciu bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania

II etap to właściwy etap pracy z grupą polegający na realizacji zaplanowanych celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych stanowiących istotę programu socjoterapeutycznego, opracowanego pod kątem potrzeb danej grupy

III etap pracy z grupą jest przygotowaniem do zakończenia jej funkcjonowania Kończący się cykl zajęć powinien przynieść uczestnikom wzmocnienie pozytywnych uczuć, podsumowanie nabytych umiejętności ze wskazaniem na możliwość ich wykorzystania w codziennym życiu poza grupą socjoterapeutyczną.

CELE PROGRAMU

Cele terapeutyczne:

• tworzenie możliwości odreagowania emocji i napięć powstających na skutek wzrastania w urazowym otoczeniu, a także na skutek niepowodzeń szkolnych i społecznych,

• zwiększenie poczucia własnej wartości,

• nabywanie odpowiedzialności za swoje zachowanie w kontaktach z innymi do panowania nad tymi zachowaniami.

Cele edukacyjne:

• korygowanie sądów o rzeczywistości, wyniesionych przez dziecko z przeżyć mających charakter urazu,

• kształtowanie umiejętności rozpoznawanie własnych i cudzych uczuć oraz ich prawidłowego wyrażania, bezpiecznego odreagowania,

• nabywanie umiejętności skutecznego porozumiewanie się, wypracowanie sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i konfliktami.

Cele rozwojowe:

• poznanie własnej podatności na wpływy innych osób,

• rozwijanie koncentracji uwagi i twórczego myślenia,

• zgodne działanie w zespole i współdzielenie innymi,

• odczuwanie radości z wykonanego zadania.

TEMATYKA ZAJĘĆ:

•Poznajmy się

• Tworzymy grupę

• Budujemy zaufanie

• Poznajemy i nazywamy uczucia

• Wyrażamy uczucia swoje i szanujemy uczucia innych

• Doświadczanie trudnych i miłych emocji

• Wzmacniamy poczucie własnej wartości

• Znamy swoje mocne strony

• Umiemy poskromić złość

• Radzimy sobie z agresją

• Potrafimy rozwiązywać problemy

• Komunikacja interpersonalna

• Asertywność

• Dbam o swoje bezpieczeństwo

• Zamykamy grupę

TECHNIKI I METODY PRACY

W programach terapeutycznych wykorzystuje się różne metody pracy z grupą. Podstawą jest ...