Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji otwartej dla nauczycieli Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi
w Białej Podlaskiej, w dn. 17.02.2021 r.
Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna
Czas: 45 minut
Klasa: 3a
Nauczyciel prowadzący: Joanna B.
Temat: Co to jest złość i jak sobie z nią radzić?
Cele główny: zrozumienie uczucia złości,
poznanie sposobów konstruktywnego radzenia sobie ze złością
Cele szczegółowe: uczeń - rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje,
- analizuje własne reakcje i strategie związane ze złością,
- oswaja emocję złości i poszerza wiedzę na temat jej roli,
- poznaje nowe strategie radzenia sobie ze złością,
- poszukuje asertywnych rozwiązań w trudnych sytuacjach.
Metody: mini wykład, burza mózgów, dyskusja
Formy pracy: indywidualna, grupowa, w małych zespołach
Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, maskotki, książka „ Co zrobić, gdy się złościsz”, karta z ćwiczeniem (schemat mówienia o złości), kartoniki z zadaniami
1. Krótkie przypomnienie informacji o emocjach, prezentacja multimedialna. Prezentacja maskotek symbolizujących emocje i nawiązanie do filmu „W głowie się nie mieści”.
2. Rozmowa o roli emocji w życiu człowieka.
3. Zagadka – jaką emocją będziemy się dziś zajmować.
( Szkodzi piękności… czasem trudno nad nią zapanować…)
4. Burza mózgów – opisujemy złość - rozmowa i zapisanie na tablicy skojarzeń ze złością.
5. Czy nad złością można panować? - strategie radzenia sobie ze złością
a) Schemat postępowania - jak mówić o złości – omówienie schematu i rozdanie dzieciom kart do ćwiczeń – ćwiczenie w parach
b) Ćwiczenie uważnego oddychania – głęboki wdech i długi wydech, koncentracja na oddechu
c) Poszukiwanie asertywnych rozwiązań w sytuacji, gdy jesteśmy zdenerwowani i coś nie jest po naszej myśli – indywidualna karteczka z zadaniem dla każdego dziecka. Przedstawianie propozycji rozwiązań.
d) Prezentacja książki „Co robić gdy się złościsz”
6. Podsumowanie. Rozmowa o tym, co ważnego dzieci zapamiętały o złości.
Dokończenie przez dzieci zdania „Gdy będę bardzo zły/ zdenerwowany…”
Załącznik
Karta – schemat mówienia o złości (emocjach) wyd. Heim „Sposoby na złość – karty pracy”