Dodaj publikację
Autor
Ludmiła Chłopek
Data publikacji
2021-05-23
Średnia ocena
5,00
Pobrań
35

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opis warunków prowadzenia zajęć terapeutycznych w przedszkolu
 Pobierz (docx, 17,0 KB)

Komentarze

Birbona, 2021-05-26, ocena:

Dziękuję bardzo :)

Podgląd treści

Warsztat pracy i osobowość nauczyciela – terapeuty w przedszkolu.

Obecnie coraz częstszym zjawiskiem u dzieci w wieku przedszkolnym są pojawiające się trudności w rozwoju. Dzieciom tym należy zapewnić odpowiednią pomoc tak, by te trudności w jak największym stopniu zniwelować. Ogromną rolę ma w tym procesie nauczyciel terapeuta prowadzący z dzieckiem odpowiednie działania oraz warsztat jego pracy. Warsztat pracy nauczyciela to celowo dobrane procedury postępowania, sposoby i metody działania. W skład warsztatu pracy nauczyciela wchodzą również źródła wiedzy i środki materialno-techniczne, które służą uczniom do uczenia się, a nauczycielowi do nauczania, wychowania i opieki oraz doskonalenia własnej pracy zawodowej. Ważnym elementem warsztatu pracy nauczyciela jest wiedza przedmiotowa, którą posiada nauczyciel . Ważnym elementem jest także metodyka prowadzenia zajęć. Prowadzenie zajęć z zakresu terapii pedagogicznej wymaga stworzenia odpowiednich warunków. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne przebiegać powinny w specjalnie do tego przygotowanym pomieszczeniu- dużym, dobrze oświetlonym pokoju. Jeżeli nie jest możliwe wygospodarowanie dodatkowego gabinetu w szkole, zajęcia przebiegać mogą w sali zajęć, lecz dostosowujemy wtedy ustawienie ławek do charakteru pracy. Nauczyciel powinien dysponować dużą ilością pomocy dydaktycznych niezbędnych do pracy z uczniem. Pamiętać należy o kąciku , w którym eksponowane będą prace dzieci wykonane w trakcie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz o zorganizowaniu kącika zabaw dla uczniów. W sali tej nie należy zbytnio ozdabiać ścian, gdyż wszelkie ozdoby rozpraszają dziecko i odwracają jego uwagę od zajęć.W dobie komputeryzacji i ogromnego rozwoju techniki nie może zabraknąć komputera. Obecnie nabyć można wiele programów komputerowych ułatwiających prowadzenie pracy terapeutycznej, ułatwieniem jest również możliwość samodzielnego wykonania kopii zadań dla dzieci. Ogromny wpływ na przebieg i atmosferę zajęć terapeutycznych ma osobowość nauczyciela prowadzącego je. Terapeuta otacza dziecko opieką i udziela mu koniecznej pomocy w różnych zakresach. Powinien on odznaczać się pewnymi kompetencjami terapeutycznymi: umiejętnością dostrzegania i rozpoznawania emocji ucznia, empatycznego rozumienia, wczuwania się w sytuację dziecka, rozpoznawania i spełniania potrzeb ucznia, dostrzegania jego mocnych stron, efektywnego komunikowania się, wspierania i wzmacniania dziecka, pomagania, współpracy oraz przede wszystkim akceptacją ucznia takiego, jakim jest. Osobowość terapeuty jest czynnikiem, który szczególnie determinuje efekty terapii. Pożądaną cechą jest zrównoważenie emocjonalne , postawa nastawiona na zewnątrz, na kontakty z ludźmi, osobowość gwarantującą empatię, refleksyjność, nacechowana życzliwością i realistycznym optymizmem pedagogicznym, cierpliwością i wytrwałością przy umiejętności elastycznego postępowania. Dobry terapeuta wspólnie z dzieckiem rozwiązuje problemy, dokonuje współoceny wykonanych ćwiczeń w kategoriach pozytywnych osiągnięć, stosuje różnego rodzaju wzmocnienia, które dają dziecku poczucie wiary we własne siły, wpływają na motywację do nauki i chęć przezwyciężania problemów. Terapeuta obserwuje wnikliwie trudności dziecka i dobiera odpowiednie ...