Dodaj publikację
Autor
Joanna B
Data publikacji
2021-05-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
122

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć rewalidacji indywidualnej dla uczennicy klasy 1 szkoły podstawowej; SPE (niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim).
 Pobierz (docx, 19,3 KB)

Podgląd treści

PROGRAMZAJĘĆ REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ

UCZNNICY kl. 1 A MAGDY L.

NA ROK SZKOLNY 2018/2019.

Program został opracowany na podstawie :

Zaleceń Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w ……………………………

określonych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego nr ………….. z dnia ……………..

Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia z dnia ……………...

Wywiadu z rodzicami

Tygodniowy wymiar godzin – 2 x 60 min.

Prowadzący zajęcia – Joanna B.

1. Cele ogólne:-kształtowanie gotowości do uczenia się,-wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach ucznia,-pobudzanie do zainteresowania nauką,

2.Cele szczegółowe:

Stymulacja ogólnego rozwoju oraz usprawnianie słabszych funkcji poznawczych:

koordynacji wzrokowo - ruchowej,

funkcji percepcyjnych – spostrzegawczości, pamięci wzrokowej, analizy i syntezy wzrokowo-ruchowej,

umiejętności sprawności manualnych,

wzbogacania ogólnej wiedzy o świecie i środowisku społeczno-przyrodniczym,

uwagi wzrokowej i koncentracji wzrokowej

rozwijanie umiejętności emocjonalnych i społecznych.

3.Środki dydaktyczne:

karty pracy dostosowane do indywidualnych możliwości i potrzeb, konkrety odnoszące się do danego tematu zajęć, ilustracje, obrazki, zdjęcia, filmy, historyjki obrazkowe, liczmany, tangramy, liczydła ,gry edukacyjne komputerowe i planszowe, gry zręcznościowe, różnego rodzaju klocki, puzzle, układanki, akcesoria i przybory plastyczne i techniczne (kredki, mazaki, nożyce, farby, pędzle, stemple, wycinanki, bibuła itp.), instrumenty muzyczne, różnego rodzaju nagrania: muzyka, płyty Cd z piosenkami, odgłosami zwierząt, sprzętów domowych, zjawisk atmosferycznych itp., monitor interaktywny

4.Zadania:

1. Stworzenie warunków poczucia bezpieczeństwa, życzliwej pomocy.

2. Kształtowanie pozytywnej atmosfery.

3. Dostosowanie rodzaju prowadzonych zabaw i ćwiczeń do indywidualnego tempa rozwoju i możliwości dziecka.

4. Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych.

5. Mobilizowanie dziecka do samodzielności i aktywności.

6. Pobudzanie motywacji i chęci do wysiłku poprzez stosowanie różnorodnych i ciekawych ćwiczeń.

7. Dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do możliwości psychofizycznych dziecka

8. Stworzenie odpowiednich warunków oraz maksymalne wykorzystanie naturalnego potencjału dziecka do usprawniania zaburzonych funkcji.

5.TREŚCI PROGRAMOWE, PRZYKŁADY ĆWICZEŃ:

Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne wspomagające proces nauki pisania:

Ćwiczenia rozmachowe (zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn, malowanie form kolistych , falistych, rysowanie kredą po tablicy).

Ćwiczenia manualne usprawniające małe ruchy ręki (modelowanie, wydzieranie, stemplowanie, ugniatanie, wycinanie).

Czynności manipulacyjne (chwytanie, przekładanie, przewlekanie, wkładanie, wyjmowanie drobnych elementów).

Ćwiczenia grafomotoryczne (kalkowanie, obwodzenie, wypełnianie konturów, rysowanie po śladzie)

Poprawne odtwarzanie układów linearnych zgodnie z kierunkiem pisania.

Pisanie ciągów sylabowych i wyrazowych bez odrywania ręki.

Doskonalenie nauki pisania.

Ćwiczenia percepcji słuchowej:

Rozróżnianie dźwięków z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja.

Różnicowanie dźwięków wydawanych przez instrumenty muzyczne.

Wyodrębnianie i liczenie dźwięków.

Różnicowanie natężenia i wysokości głosu, długości trwania dźwięku.

Odtwarzanie podanego rytmu, próba tworzenia własnego.

Rozróżnianie mowy prawidłowej od wadliwej

Porównywanie długości wyrazów i zdań.

Wyodrębnianie wyrazów w zdaniach, zdań w tekście.

Rytmiczne wypowiadanie ...