Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Wpływ aktywności ruchowej i sportu na rozwój psychomotoryczny dziecka
Zajęcia sportowe, a zwłaszcza wyścigi rzędów to zawsze gwarancja dobrej zabawy i ogromnego zaangażowania u dzieci. W mojej grupie większość dzieci na hasło „dzisiaj będzie gimnastyka” reaguje zawsze bardzo entuzjastycznie. Dzieci to uwielbiają, dlatego robię tą formę zajęć bardzo często, ale jednocześnie dbam o podtrzymywanie tego zainteresowania i zaangażowania, wdrażając różne przedmioty bądź zadania. Do tej formy zabawy, można tak naprawdę włączyć każdą dyscyplinę sportową, to dysponowanie nieograniczonymi możliwościami modyfikacji zabaw.
Bursztynki bardzo lubią podczas wyścigów takie zabawy, jak np.: skoki przez przeszkody, przeciąganie przez szarfę, bieg z jajkiem na łyżce, wyścig w workach, slalom hokejowy, tunel, wyścigi samochodów, równoważnię, kręgle, bieg z woreczkiem, skoki z piłką i wiele innych. Zadania muszą być proste i zrozumiałe, każde dziecko wtedy czyje, że jest w stanie je wykonać, w jak najkrótszym czasie, a jego drużyna osiągnie sukces.
Co więcej, dzieci uwielbiają rywalizację, a przeprowadzenie zajęć w formie wyścigów rzędów w niemal magiczny sposób tworzy prawdziwe zawody sportowe. Z perspektywy dziecka głównym celem rywalizacji nie jest wbrew pozorom osiągnięcie jak najlepszego ostatecznego wyniku i najwyższej możliwej do zdobycia liczby punktów. Dzieci potrafią czerpać dużo radości podczas samego wyścigu, to również ważne. Ekscytujący i emocjonujący, jest sam fakt rywalizowania. Na dziecięcych twarzach pojawiają się uśmiechy i dopingujące, pełne euforii i radości okrzyki, które słychać w całym Jantarku. Drugim - finalnym elementem dającym im ogromną satysfakcję z udziału w wyścigach rzędów jest chwila tuż po zakończeniu samego wyścigu, kiedy emocje już nieco opadną po tym, jak ostatni zawodnik przekroczy linię mety, a dzieci okrzykują drużynę wygraną. Najwięcej pozytywnych emocji dzieci doświadczają podczas samodzielnego wykonywania zadania, a także w czasie dopingowania koleżanek i kolegów z drużyny.
Korzyści, jakie płyną dla dziecka z gimnastyki to: rozwijanie i doskonalenie ogólnej sprawności i wydolności organizmu, usprawnianie wszystkich narządów poprzez aktywność ruchową oraz doskonalenie wytrzymałości fizycznej, przygotowanie do współpracy w grupie, zdrowej rywalizacji, umiejętności pogodzenia się z przegraną oraz szacunku do przeciwnika, doskonalenie umiejętności pokonywania coraz trudniejszych zadań ruchowych, nabywanie umiejętności rozładowywania napięć i emocji. Równie ważne z perspektywy samodzielności, jest również samo przygotowanie się do zajęć, poprawne i samodzielne przebranie się w strój sportowy oraz organizacja swojego miejsca przy stoliku, gdzie dzieci odkładają ubrania i przygotowują się do gimnastyki. Nauka, doskonalenie sprawności fizycznej oraz samodzielności poprzez zabawę, czy może być coś równie dobrego?