Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Bros
Data publikacji
2021-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
3

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł dotyczy zastosowanych form i sposobów pracy opiekuńczo-wychowawczej podczas lockdownu w bursie.
 Pobierz (pdf, 62,6 KB)

Podgląd treści

Dobre Praktyki
Specyfika sytuacji epidemii, która nie miała dotąd miejsca we współczesnym
społeczeństwie, spowodowała potrzebę zmiany sposobów wpływu wychowawczego
na powierzonych wychowanków w systemie opieki placówki opiekuńczo-
wychowawczej.
Wiele metod pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej dotąd stosowanych przez
wychowawców z przyczyn obiektywnych musiało ulec zmianie. Najbardziej
powszechna i efektywna stała się praca poprzez media. Wykonywanie działań
opiekuńczo-wychowawczych nad młodzieżą, oparte na wcześniej nawiązanych
relacjach z wychowankami i ich opiekunami, podczas pandemii ukierunkowało się
głównie na metodę wpływu osobistego, samowychowanie oraz zapewnienia
młodzieży szeroko rozumianego bezpieczeństwa.
Podczas pierwszego lockdownu oddziaływania pedagogiczne polegały na
zabezpieczeniu potrzeb psychicznych i edukacyjnych młodzieży, która znalazła się w
trudnej sytuacji izolacji społecznej. Wychowawcy podjęli stały kontakt e-mailowy i
telefoniczny z wychowankami i ich rodzicami lub opiekunami prawnymi, stając się
nierzadko wsparciem nie tylko dla młodzieży, ale również dla dorosłych. W tym
czasie na stronie bursy powstała również zakładka #zostanwdomu#badzmyrazem, na
której młodzież mogła znaleźć ciekawe propozycje edukacyjne, książkowe, linki do
stron, filmów, publikacji itp. Należy dodać, że przebywający w domach
wychowankowie mieli cały czas możliwość skorzystanie z profesjonalnej porady
psychologa bursowego, a osoby objęte terapią i wspierane pomocą kompensacyjną
kontynuowały spotkania w systemie o-line.
Mimo trwającego lockdownu bursa przygotowywała się na przyjęcie wychowanków
w nowych warunkach pandemii. W tym celu został opracowany regulamin
bezpieczeństwa oraz procedury postępowania w sytuacji wystąpienia objawów
chorobowych u osób przebywających na terenie obiektu. Szczególny nacisk położono
na przyjęcie powracających maturzystów, tworząc im warunki do bezpiecznego
zamieszkania. Udostępniono szatnię z możliwością pozostawiania okryć wierzchnich
i obuwia, zakupiono środki ochrony dróg oddechowych, matę dezynfekcyjną,
bezdotykową stację pomiaru temperatury, dozowniki do dezynfekcji, ozonatory,
separatory pościeli itp. Wprowadzono procedur korzystania ze stołówki bursowej z
uwzględnieniem specjalnych pojemników na sztućce i żywność, jednorazowych
rękawiczek i elektronicznych kart posiłków. Wszystkie przestrzenie budynku zostały
zaopatrzone w odpowiednie oznaczenia, a ważne dla młodzieży informacje zostały
umieszczone na tablicach informacyjnych i w innych pomieszczeniach bursy. Miłym
akcentem kończącym edukację maturzystów, było zamieszczenie na stronie PBSA,
przygotowanego przez młodzież młodszych klas, nagrania głosowego z życzeniami
dla absolwentów.
Trwająca wciąż pandemia postawiła przed bursą w nowy roku szkolnym kolejne
ważne zadanie, a mianowicie, stworzenie warunków do skupienia aktywności
młodzieży na terenie placówki. W tym celu zostały przygotowane dla nich specjalne
pomieszczenia, w których mogli spędzać czas wolny oraz rozwijać swoje
zainteresowania. Powstał pokój wypoczynku i spotkań, profesjonalnie wyposażone
ćwiczeniówki dla muzyków, pracownia krawiecka z maszynami do szycia, siłownia

do ćwiczeń, sala relaksu i terapii, doposażono ogród w sprzęt do ćwiczeń na świeżym
powietrzu i ...