Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć wychowawczy w internacie
Data przeprowadzenia zajęć: 14.05.2019
Czas trwania zajęć: 35 – 45 minut
Osoba prowadząca: Klaudia Bulanda
Grupa: 4 uczniów w wieku od 12 do 16 lat
Typy i rodzaje zajęć:
oświatowe
Formy pracy:
indywidualna
zbiorowa
Temat: Fonoholicy – więźniowie technologii.
Cele ogólne:
utrwalenie wiadomości na temat zagrożeń i konsekwencji nadmiernego używania
telefonu komórkowego
Cele szczegółowe
Wychowanek:
odpowiada na pytania wychowawcy dotyczące filmu wprowadzającego do tematu
zajęć,
wyjaśnia termin „uzależnienie”,
wybiera jedną z kart gry DIXIT odzwierciedlającą fonoholizm i uzasadnia swój
wybór,
pisemnie wymienia powody częstego sięgania po telefon i symptomy fonoholizmu,
wymienia konsekwencje nadużywania telefonu komórkowego,
tworzy plakat zasad bycia offline.
Metody pracy:
pogadanka
dyskusja
klasyczna metoda problemowa
burza mózgów
ćwiczebna
Środki realizacji:
prezentacja multimedialna,
film „Mobile Addiction”,
brystol A2,
kolorowe pisaki,
obrazki odzwierciedlające fonoholizm,
karty do gry DIXIT,
kartki A4.
Etapy pracy
Część wstępna
1. Prezentacja
filmu „Mobile
Addiction”
Czynności
wychowanków
Uczniowie oglądają
film. Po obejrzeniu
dokonują krótkiej
analizy odpowiadając
na pytania nauczyciela.
Uwagi
- film
Czynności
wychowawców
Prowadzący zapoznaje
uczniów z filmem „Mobile
Addiction”
wprowadzającym w temat
zajęć.
Po obejrzeniu filmu zadaje
uczniom pytanie:
„Co będzie tematem
naszych zajęć?”
Nauczyciel uważnie
przysłuchuje się
wypowiedziom uczniów.
W razie konieczności
kieruje pracą grupy, tak,
aby padły następujące
formy uzależnień –
„uzależnienie od telefonu
komórkowego”,
„uzależnienie od urządzeń
mobilnych”. Zapoznaje
uczniów z terminem
„fonoholizm”.
Nauczyciel podsumowuje
dyskusje informując, że
uzależnienie od telefonu
komórkowego jest równie
silne co uzależnienie od
alkoholu czy narkotyków.
Część właściwa
2. DIXIT
3. Praca w
grupach
4. Prezentacja
„Fonoholizm –
więźniowie
technologii”
5. Plakat „Zasady
bycia offline”
Rozkłada przed uczniami
karty do gry DIXIT. Prosi
uczniów o wybranie przez
każdego z nich jeden karty
odzwierciedlającej
nadużywanie telefonów
komórkowych.
Proponuje aby uczniowie
podzielili się na grupy
dwuosobowe i zastanowili
się, a następnie na kartce
wypisali:
powody częstego
sięgania po telefon,
objawy fonoholizmu.
Następnie prosi uczniów
o przeczytanie swoich
odpowiedzi.
Po przedstawieniu swoich
przykładów nauczyciel
rozpoczyna burzę mózgów
i prosi o wymienienie
konsekwencji
fonoholizmu.
Przy wykorzystaniu
prezentacji multimedialnej
wychowawca przedstawia
uczniom zjawisko
fonoholizmu – jego
symptomy i skutki.
Zapoznaje uczniów z
rodzajami uzależnienia od
telefonu.
Rozkłada przed uczniami
kartkę A2. Prosi uczniów
o wypisanie
najważniejszych zasad
bycia offline.
Spośród wielu kart
wybierają kartę
najlepiej
odzwierciedlającą, ich
zdaniem, fonoholizm.
Uzasadniają swój
wybór.
Pisemnie, w grupach,
odpowiadają na pytania
prowadzącego.
Następnie każda grupa
czyta odpowiedzi
zapisane na kartce.
Uczniowie na forum
odpowiadają na pytanie
prowadzącego.
Podczas oglądania
prezentacji
multimedialnej
odpowiadają na pytania
wychowawcy.
Wspólnie tworzą plakat
„Zasady bycia offline”.
- karty do ...