Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WIOSNA W MOICH DŁONIACH
ZAJĘCIA KOLEŻEŃSKIE – ZMYSŁOPLASTYKA
Cel główny: rozwój zmysłów
Cele szczegółowe (dz.):
- obserwuje zachodzące zjawiska
- wyciąga wnioski
- nawiązuje prawidłowe relacje rówieśnicze
- dochodzi do kompromisu drogą dialogu
- podejmuje decyzje
- manipuluje zrobionymi masami
- odzwierciedla wiedzę o świecie za pomocą rysunku różnymi technikami
- ćwiczy chwyt pensetkowy
- reguluje oddech, wydłuża fazę wydechu
- wierzy we własne możliwości
- odczuwa radość z zabawy
Metody: własnych doświadczeń, zadaniowa.
Formy: indywidualna, jednolita zbiorowa.
Środki dydaktyczne: olej, woda + barwnik, mąka pszenna lub kukurydziana, mąka ziemniaczana, mydło w płynie, soda oczyszczona, ocet, pianka do golenia , tabletka musująca, klej w płynie, połówki butelki Pet z dziubkiem, skarpetki lub bawełniany materiał, , płyn do baniek, wysokie naczynie, plastikowe tacki, plastikowe talerzyki, kubki, miski, pipetki, folia malarska, papierowe ręczniki, chusteczki nawilżane, patyczki do lodów, foremki do kostek lodów, koraliki, papier toaletowy, makaron -nitki, kokardki, ryż, zadania do wykonania dla dzieci na kartce papieru np. obliczanie działania, numerki na stoliki, słomki, podkłady higieniczne, ręcznik.
UWAGA!
Dzień wcześniej:
- gotujemy makaron i ryż al’dente i barwimy barwnikami spożywczymi na wybrane kolory;
- oddzieramy 3 listki papieru toaletowego – na środkowym rysujemy obrazek np. wiosenne kwiaty/zwierzęta , na który składamy dwa pozostałe listki – w liczbie tyle ile dzieci;
- robimy lodowe kredki z wody barwnika i odrobiny mąki- mieszankę tych składników przelewamy do foremki do kostek lodu, do każdej kostki wkładamy patyczek do lodów;
- mrozimy koraliki w papce z sody oczyszczonej z wodą barwnikiem – papka musi być dać się formować, nie może być lejąca;
- robimy przyrząd do robienia baniek z połówki plastikowej butelki z ustnikiem i skarpetki, którą naciągamy na koniec bez ustnika;
- zadania dla dzieci np. zadania na odejmowanie i dodawanie oraz numerki na stolik ;
W dzień zabawy:
- obklejamy folią malarską podłogę -wyznaczamy strefę brudną i czystą -w strefie czystej można poruszać się tylko po skończonej zabawie po umyciu rąk i nóg;
- przygotowujemy stoliki z numerkami i produktami na stolikach – numerki stolika to rozwiązanie zadania matematycznego i jednocześnie wskazówka dla dzieci, z których produktów będą aktualnie korzystać; produkty wysypujemy do kubków, misiek, na plastikowe talerze – to czym dysponujemy i w zależności od ilości produktów.
PRZEBIEG:
Wprowadzenie do tematu:
-Jaką mamy porę roku?
- Jakie zmiany zachodzą wiosną w przyrodzie?
(pada deszcz, odmarza ziemia, rosną kwiaty itp.)
- Czy to pora wesoła czy smutna?
- Jakie dominują kolory?
Mówimy dzieciom, że będą rozwiązywać zadania, obserwować zjawiska, doświadczać różnego rodzaju konsystencji.
Pracują w parach i do stolika chodzą na zmianę raz jedna raz druga osoba z pary – muszą się dogadać kto i kiedy ...