Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zacznij z wizją końca – strategie zarządzania czasem i określania celów
związanych z karierą
Zajęcia warsztatowe z doradztwa zawodowego w liceum
(na podstawie „7 nawyków skutecznego nastolatka” Seana Covey’a)
Cele edukacyjne:
Uczeń wie, dlaczego warto planować swoje działania
Uczeń zna metody planowania i organizacji czasu
Uczeń określa swoje cele edukacyjno – zawodowe metodą SMART
Metody: praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja, rozmowa kierowana
Pomoce dydaktyczne: karty pracy dla każdego ucznia, długopis, kartka, tablica lub prezentacja online i załączniki do wysłania uczniom w trakcie zajęć online
Przebieg lekcji:
Ćwiczenie 1. Planować czy nie planować
Przed wykonaniem polecenia, uczniowie krótko rozmawiają o tym, czy zaplanowali na dziś (w tym tygodniu) jakieś konkretne działanie i czy już je zrealizowali oraz czy są osoby, które nigdy niczego nie planują. Na koniec uczniowie głosują (odpowiedzi są zapisane na tablicy) – ile osób uważa, że warto jest planować swoje działania, a ile osób jest zdania, że należy zdać się w życiu na przypadek.
Następnie uczniowie mają za zadanie wyznaczyć na kartce papieru 8 – 10 współrzędnych: od A do H i od 1 do 8 (dowolnie wskazane pary współrzędnych np. B4, 6G itp.) – jest to przykład przyszłego życia bez planowania. Po wypisaniu wskazań, otrzymują kartę z wynikami, prezentującą losowe sytuacje, które mogą stać się doświadczeniem niektórych ludzi. Ćwiczenie ma charakter humorystyczny, należy omówić, jakie zdarzenia uczniowie wylosowali zdając się całkowicie na przypadek – czy chcieliby przeżyć je we własnym życiu. Celem ćwiczenia jest skierowanie uwagi na proces planowania jako drogi do świadomie wybranego przez siebie celu.
Ćwiczenie 2. Metoda SMART
Wprowadzeniem do metody SMART stają się przykłady celów życiowych podanych w karcie w ćwiczeniu pierwszym. Uczniowie wybierają przykłady (podane na karcie pracy) sytuacji, które są wg nich pozytywne. Prowadzący zwraca uwagę na to, że cele te są atrakcyjne ale nie mają szansy na spełnienie z powodu braku kilku podstawowych warunków potrzebnych do tego, by cel został osiągnięty. Służy do tego metoda SMART, gdzie:
S oznacza, że każdy cel powinien być sprecyzowany, ponieważ zbyt ogólnie brzmiące cele nie prowadzą nas do konkretnych kroków potrzebnych do realizacji celu
M oznacza, że każdy cel powinien być mierzalny, czyli konkretny i zawierający wskaźniki, po których poznamy, że już go osiągnęliśmy lub robimy postępy
A oznacza, że powinien być atrakcyjny i ambitny, tak byśmy nie tracili motywacji na drodze do jego realizacji
R oznacza, że każdy cel powinien być realny, rzeczywisty, ani za duży ani za mały
T oznacza, że cel powinien być terminowy czyli ...