Dodaj publikację
Autor
Beata Rekiel
Data publikacji
2021-06-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
11

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł zawiera informacje dotyczące znaczenia aktywności ruchowej w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
 Pobierz (doc, 51,0 KB)

Podgląd treści


„RUCH TO ZDROWIE”, CZYLI O ZNACZENIU AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ W ROZWOJU DZIECKA W WIEKU PREDSZKOLNYM.

Wiek przedszkolny to okres wzrastającej sprawności ruchowej. Sprawność fizyczna jest ważnym wskaźnikiem prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka.

U starszych przedszkolaków i młodszych uczniów obserwuje się:

• ogromną potrzebę ruchu (dlatego mówi się o nadruchliwości);
• konieczności zaspokojenia „głodu” ruchu dzieci;
• korzystne zmiany w sprawności oraz koordynacji ruchowej (z tego powodu wiek przedszkolny nazywa się złotym wiekiem motoryczności).

O rozwój fizyczny i sprawność ruchową przedszkolaków mają dbać zarówno rodzice jak i nauczyciele.
Zgodnie z prawidłowościami rozwoju fizycznego starszych przedszkolaków monotonny, nawet dwukilometrowy, spacer za rękę jest dla dziecka bardzo męczący. Nie potrafi się ono dostosować
do rytmu kroków dorosłego, a trzymane stale za tą samą rękę deformuje kręgosłup. Jednocześnie to samo dziecko bez zmęczenia pokonuje drogę zdecydowanie dłuższą biegając, przeskakując przez przeszkody, wspinając się na konary, wbiegając na schody itp.
Deszcz, wiatr, upał, a nawet mróz nie może być przeszkodą w organizowaniu dzieciom pobytu
na powietrzu, gdyż poprzez udział w zabawach ruchowych, grach zespołowych i zawodach sportowych dzieci nabędą tężyzny fizycznej i odporności zdrowotnej.
Jednym z elementów edukacji przedszkolnej jest zaspokajanie potrzeby ruchu w sposób korzystny
dla rozwoju psychoruchowego dzieci. Odbywa się to kilka razy dziennie poprzez udział w zabawach
z różnymi elementami ruchu, np.: biegu i pościgu, równowagi, podskoku i skoku, czworakowania, toczenia, rzutu, pokonywania przeszkód itp., organizowanych przez nauczyciela.
Te specyficzne potrzeby dzieci zaspokajają również podczas codziennie prowadzonych ćwiczeń porannych, a także w trakcie ćwiczeniach gimnastycznych prowadzonych przez nauczyciela dwa, trzy razy w tygodniu. Uzupełnieniem dbałości o prawidłowy rozwój psychoruchowy dzieci
w przedszkolu są codzienne spacery w okolicach przedszkola, a także różnorodne zabawy ruchowe organizowane przez nauczycielki w ogrodzie przedszkolnym.

Co każdy przedszkolak powinien umieć idąc do szkoły w zakresie sprawności fizycznej?
Zgodnie z nową podstawą programową dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
➢ dba o swoje zdrowie;
➢ jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
➢ uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku,
na boisku, sali gimnastycznej.

Ponieważ możliwości ruchowe starszych przedszkolaków są ogromne, dlatego współpraca z rodzicami
w tym zakresie jest nieodzowna. Rodzice muszą zrozumieć, że dla prawidłowego rozwoju psychofizycznego każde dziecko ma brać udział w zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych,
a także w grach i zabawach sportowych organizowanych w sali oraz na powietrzu.

Oto kilka porad i wskazówek dla rodziców ułatwiających wspólne zabawy z dziećmi:
❖ Gimnastyka ma być dla dziecka wesołą ...