Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
1. Przyporządkuj wymienione prawa człowieka właściwym generacjom. W tym celu wstaw litery w odpowiednie miejsca. (0–3 p.)
A. prawo do pokoju
B. prawo do wolności i bezpieczeństwa
C. prawo do wolności wyznania i sumienia
D. prawo do uczestnictwa w życiu kulturalnym
E. prawo do zabezpieczenia społecznego
F. prawo do zrzeszania się
G. prawo do rozwoju
H. prawo do życia
I. prawo do życia w czystym środowisku
J. prawo do wypoczynku
Pierwsza generacja: Druga generacja: Trzecia generacja:
2. Wymień dwa cele działalności Amnesty International. (0-2 p.)
•………………………………………………………………………………………………….
• ..……………………………………………………………………………………………….
3. Wymień, jaki rodzaj informacji bezwzględnie zawsze będzie uznany za daną osobową. (0-1 p.)
………………………………………………………………………………………………….
4. (0-2 p.)A. Napisz, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby dane osobowe legalnie mogły być przetwarzane bez zgody osoby, do której one należą.
………………………………………………………………………………………………….
B. Określ, co może wchodzić w zakres działań, które mogą być uznane za przetwarzanie danych osobowych.
………………………………………………………………………………………………….
5. Określ dwie przyczyny polityczne i dwie kulturowe prowadzące do łamania praw człowieka. (0–4 p.)
Przyczyny polityczne:
•………………………………………………………………………………………………….
•………………………………………………………………………………………………….
Przyczyny kulturowe:
•………………………………………………………………………………………………….
•………………………………………………………………………………………………….
6 . Scharakteryzuj główne wady uniwersalnego systemu ochrony praw człowieka. (0-2 p.) …………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………….
7. Zaznacz właściwe zakończenie zdania. (0–1 p.)
Prawa i wolności człowieka można w wyjątkowych sytuacjach ograniczyć
A bez konieczności zachowania szczególnych procedur.
B wyłącznie w wyniku referendum.
C poprzez niezależną decyzję głowy państwa.
D tylko na drodze ustawowej i na ściśle określony czas.
8.Wyjasnij , co oznacza sformułowanie(0-2 p.) :
Prawa człowieka są niezbywalne:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Prawa człowieka są nienaruszalne:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
9. Zapoznaj się z opisaną sytuacją. Następnie zapisz, jakie konstytucyjne prawo obywateli zostało w niej naruszone.(0–1 p.)
Uczeń liceum po wakacjach spędzonych w Turcji zaczął otrzymywać listy. Jego ojciec zaniepokojony tym, że otrzymywał je prawie codziennie, postanowił sprawdzić ich treść i czytał korespondencję syna.
………………………………………………………………………………………………….