Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA – SCENARIUSZ LEKCJI
CHOROBY CYWILIZACYJNE
Imię i nazwisko prowadzącego: Eliza A - P.
Typ szkoły: Liceum Ogólnokształcące
Czas lekcji: 45 minut
Cel główny:
zapoznanie uczniów z przyczynami, objawami, skutkami oraz profilaktyką chorób cywilizacyjnych, takich, jak: nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, miażdżyca, otyłość, zespół metaboliczny (zespół X)
Cele lekcji – uczeń:
wyjaśnia czym są choroby cywilizacyjne
wymienia główne przyczyny chorób cywilizacyjnych, takich jak: nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, miażdżyca, otyłość, zespół metaboliczny (zespół X)
potrafi wymienić inne, pozostałe choroby cywilizacyjne oprócz omawianych na lekcji
potrafi wykonać pomiar ciśnienia tętniczego i poprawnie odczytać wynik
potrafi obliczyć i wyjaśnić pojęcie wskaźnika masy ciała (BMI)
potrafi wskazać sposoby zapobiegania chorobom cywilizacyjnym
Cele kształtujące:
kształtowanie postaw – rozwijanie zainteresowań naukami medycznymi i społecznymi
wyrabianie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce
Cele wychowawcze:
wyrabianie umiejętności działania w zespole
wyrabianie nawyku poszanowania mienia własnego
wyrabianie nawyku zachowania dyscypliny w czasie lekcji oraz wykonywania poleceń nauczyciela
aktywizowanie ucznia w czasie zajęć lekcyjnych
Cele terapeutyczne:
poprawa pamięci
poprawa koncentracji
doskonalenie myślenia logicznego
Kompetencje kluczowe:
umiejętność komunikacji interpersonalnej
kompetencje informatyczne
umiejętność uczenia się i zapamiętywania
kompetencje społeczne i obywatelskie
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo - techniczne
Metody:
krótki wykład
praktyczna
praca z tekstem oraz internetem
Formy pracy:
praca zbiorowa
praca w parach
Środki dydaktyczne:
rzutnik multimedialny
prezentacja multimedialna „Choroby cywilizacyjne”
podręczniki i zeszyty przedmiotowe
telefony komórkowe
aparaty do mierzenia ciśnienia tętniczego (po jednym na dwie osoby)
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Sprawy porządkowe. Podanie uczniom tematu, celu i formy zajęć. Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę chorób cywilizacyjnych poprzez krótki wykład. Następnie przedstawia uczniom prezentację multimedialną. Uczniowie na podstawie prezentacji multimedialnej oraz podręcznika, wymieniają główne przyczyny chorób cywilizacyjnych.
Faza główna:
Uczniowie na polecenie nauczyciela wyszukują w podręczniku bądź za pomocą internetu w telefonach pozostałe choroby, które zalicza się do cywilizacyjnych i wpisują je do zeszytu. Następnie nauczyciel dzieli klasę na pary. W parach wykonują pomiar ciśnienia tętniczego, zapisując wynik w zeszycie (każdy swój).
Po wykonaniu ćwiczenia każdy uczeń oblicza i zapisuje w zeszycie swój własny wskaźnik BMI za pomocą wzoru: BMI = masa ciała w kg/ wzrost w m².
Nauczyciel kontroluje poprawność wykonania pomiarów oraz prawidłowy odczyt wyników ciśnienia tętniczego.
Faza podsumowująca:
Na podstawie uzyskanych wyników uczniowie formułują końcowy wniosek.
Podczas wspólnej dyskusji nauczyciel i uczniowie ustalają, jakie zachowania są wskazane w profilaktyce zapobiegania chorobom cywilizacyjnym, ponieważ „lepiej zapobiegać niż leczyć”.
Nauczyciel podsumowuje aktywność uczniów i ocenia ich zbiorowo lub indywidualnie
Ewaluacja zajęć:
Zajęcia: podobały się, nie podobały się, nie mam zdania.