Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat zajęć: Laboratorium zdrowego odżywiania.
Cel główny: Kształtowanie prawidłowych postaw, nawyków i zachowań zdrowotnych.
Utrwalenie pojęcia zdrowej żywności (piramida żywieniowa)
Objaśnienie zasad prawidłowego żywienia
Profilaktyka uzależnień od nikotyny (cel ukryty)
Metody i formy pracy wg F. Szlosek:
Podające (pogadanka)
Eksponująca (pokaz z elementami przeżycia)
Praktyczne (ćwiczenie laboratoryjne)
Problemowe (metody aktywizujące)
Środki dydaktyczne:
Produkty spożywcze, sprzęt kuchenny, sprzęt sportowy
Czas trwania: 45 minut (w zależności od ilości uczestników można podzielić działania na grupy)
Tok zajęć:
wprowadzenie i wyjaśnienie tematu i celów zajęć z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
przeprowadzenie eksperymentu z napojem
konstruowanie piramidy żywieniowej z wykorzystaniem produktów spożywczych
prezentacja zdrowych i niezdrowych produktów
przeprowadzenie eksperymentu ze słoikiem
przygotowanie zdrowego posiłku i konsumpcja
przygotowanie zdrowego soku i konsumpcja
podsumowanie i przeprowadzenie ewaluacji
Wprowadzenie:
Celem naszych zajęć jest zapoznanie się z podstawowymi pojęciami oraz wiadomościami związanymi ze zdrowym odżywianiem, które przez młodzież jest często bagatelizowane lub niedoceniane.
Etap 1
Pogadanka z wykorzystaniem krótkiej prezentacji multimedialnej.
ŻYWIENIE (odżywianie) - jest to proces polegający na dostarczaniu każdej żywej komórce pokarmów pobieranych w stanie naturalnym lub po przetworzeniu na różnorodne potrawy i napoje w celu utrzymania podstawowych funkcji życiowych, właściwego rozwoju i stanu zdrowia. Odżywiona musi zostać każda komórka naszego ciała. Ze strawionego pokarmu substancje organiczne w postaci prostych substancji odżywczych są rozprowadzane za pomocą krwi po całym ciele. Odżywianie ma podstawowe znaczenie życiowe dla każdego organizmu. Warunkuje również utrzymanie dobrego zdrowia.
DIETA (definicja) oznacza (z gr.) „styl życia” – dieta jest to racjonalny sposób odżywiania.
Etap 2
Eksperyment z napojem gazowanym
Do szklanki wlewamy kolorowy napój gazowany, następnie wkładamy do niego ściereczkę zbierającą kolor. Dynamicznie kręcąc ściereczką w naczyniu uzyskujemy efekt wywabienia koloru (barwnika) z napoju. Dzięki temu jesteśmy w stanie udowodnić jak sztuczny i niezdrowy jest napój gazowany smakowy.
Następnie pokazujemy młodzieży planszę z zawartością cukru w poszczególnych płynach powszechnie spożywanych. Uzmysławiamy jakie niepotrzebne ilości cukru są dodawane i spożywane nieświadomie przez konsumentów.
Etap 3
Konstruowanie Piramidy Żywieniowej
Uczniowie uczestniczący w zajęciach odpowiadali na pytania nauczyciela zgłaszając się, a następnie z przygotowanych rekwizytów układali piramidę żywieniową. Ćwiczenie miało na celu utrwalenie wiadomości z tego zakresu, które były niejednokrotnie poruszane na różnych lekcjach. Ponadto forma pracy – praca na konkretach - sprzyjała procesowi utrwalania.
Piramida żywieniowa czytana jest od dołu. Produkty znajdujące się na niższych szczeblach piramidy są ważniejsze i potrzebujemy ich odpowiednio więcej.
Podstawę piramidy tworzą napoje (od 1,5 do 3 litrów dziennie!) oraz aktywność fizyczna
Częste picie napojów i wody jest obowiązkowe.
Bez płynów składniki odżywcze z ...