Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Zendeł
Data publikacji
2021-07-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
51

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Celem powyższych zajęć jest zapoznanie uczniów z podstawowymi pojęciami oraz wiadomościami związanymi ze zdrowym odżywianiem, które są często bagatelizowane i niedoceniane przez młodzież oraz przekazanie ich w sposób najbardziej obrazowy i angażujący zgodnie z trójkątem efektywności zapamiętywania Edgara Dale'a.
 Pobierz (docx, 185,4 KB)

Podgląd treści

Temat zajęć: Laboratorium zdrowego odżywiania.

Cel główny: Kształtowanie prawidłowych postaw, nawyków i zachowań zdrowotnych.

Utrwalenie pojęcia zdrowej żywności (piramida żywieniowa)

Objaśnienie zasad prawidłowego żywienia

Profilaktyka uzależnień od nikotyny (cel ukryty)

Metody i formy pracy wg F. Szlosek:

Podające (pogadanka)

Eksponująca (pokaz z elementami przeżycia)

Praktyczne (ćwiczenie laboratoryjne)

Problemowe (metody aktywizujące)

Środki dydaktyczne:

Produkty spożywcze, sprzęt kuchenny, sprzęt sportowy

Czas trwania: 45 minut (w zależności od ilości uczestników można podzielić działania na grupy)

Tok zajęć:

wprowadzenie i wyjaśnienie tematu i celów zajęć z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

przeprowadzenie eksperymentu z napojem

konstruowanie piramidy żywieniowej z wykorzystaniem produktów spożywczych

prezentacja zdrowych i niezdrowych produktów

przeprowadzenie eksperymentu ze słoikiem

przygotowanie zdrowego posiłku i konsumpcja

przygotowanie zdrowego soku i konsumpcja

podsumowanie i przeprowadzenie ewaluacji

Wprowadzenie:

Celem naszych zajęć jest zapoznanie się z podstawowymi pojęciami oraz wiadomościami związanymi ze zdrowym odżywianiem, które przez młodzież jest często bagatelizowane lub niedoceniane.

Etap 1

Pogadanka z wykorzystaniem krótkiej prezentacji multimedialnej.

ŻYWIENIE (odżywianie) - jest to proces polegający na dostarczaniu każdej żywej komórce pokarmów pobieranych w stanie naturalnym lub po przetworzeniu na różnorodne potrawy i napoje w celu utrzymania podstawowych funkcji życiowych, właściwego rozwoju i stanu zdrowia. Odżywiona musi zostać każda komórka naszego ciała. Ze strawionego pokarmu substancje organiczne w postaci prostych substancji odżywczych są rozprowadzane za pomocą krwi po całym ciele. Odżywianie ma podstawowe znaczenie życiowe dla każdego organizmu. Warunkuje również utrzymanie dobrego zdrowia.

DIETA (definicja) oznacza (z gr.) „styl życia” – dieta jest to racjonalny sposób odżywiania.

Etap 2

Eksperyment z napojem gazowanym

Do szklanki wlewamy kolorowy napój gazowany, następnie wkładamy do niego ściereczkę zbierającą kolor. Dynamicznie kręcąc ściereczką w naczyniu uzyskujemy efekt wywabienia koloru (barwnika) z napoju. Dzięki temu jesteśmy w stanie udowodnić jak sztuczny i niezdrowy jest napój gazowany smakowy.

Następnie pokazujemy młodzieży planszę z zawartością cukru w poszczególnych płynach powszechnie spożywanych. Uzmysławiamy jakie niepotrzebne ilości cukru są dodawane i spożywane nieświadomie przez konsumentów.

Etap 3

Konstruowanie Piramidy Żywieniowej

Uczniowie uczestniczący w zajęciach odpowiadali na pytania nauczyciela zgłaszając się, a następnie z przygotowanych rekwizytów układali piramidę żywieniową. Ćwiczenie miało na celu utrwalenie wiadomości z tego zakresu, które były niejednokrotnie poruszane na różnych lekcjach. Ponadto forma pracy – praca na konkretach - sprzyjała procesowi utrwalania.

Piramida żywieniowa czytana jest od dołu. Produkty znajdujące się na niższych szczeblach piramidy są ważniejsze i potrzebujemy ich odpowiednio więcej.

Podstawę piramidy tworzą napoje (od 1,5 do 3 litrów dziennie!) oraz aktywność fizyczna

Częste picie napojów i wody jest obowiązkowe.

Bez płynów składniki odżywcze z ...