Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji (45 min.)
Przedmiot: język polski
Klasa: IV
Prowadząca: Hanna Kempa
Temat: M. Giedrojć „Baśń uniwersalna”. Określamy cechy baśni.
Cel główny: rozpoznawanie baśni jako gatunku literackiego
Cele szczegółowe - Uczeń:
wymienia cechy baśni
identyfikuje baśnie na podstawie elementów świata przedstawionego,
określa elementy świata przedstawionego baśni,
dyskutuje na temat przeczytanego tekstu,
wypełnia schemat,
współtworzy plakat
Metody:
praca z tekstem,
ćwiczenia redakcyjne,
dyskusja,
tworzenie plakatu.
Pomoce dydaktyczne:
podręcznik,
arkusz kolorowego brystolu,
kolorowe karteczki,
definicje baśni wydrukowane na kolorowych kartkach,
gazetka: wyjaśnienia pojęć historia, baśń, legenda wydrukowane na kartkach,
karta pracy ucznia (cechy baśni).
Przebieg
1. Sprawdzenie zadania domowego. Uczniowie mieli uzupełnić tekst wyrazami zawierającymi – ą i – om.
Wstęp
Uczniowie przypominają sobie, czym jest baśń. Wymieniają swoje skojarzenia z takim rodzajem tekstu literackiego. Nauczyciel wskazuje na gazetkę, na której zawieszono wyjaśnienia pojęć: historia, baśń i legenda.
Następnie nauczyciel kieruje uwagę uczennic na wywieszone przez siebie kartki z definicjami baśni. Zostają głośno odczytane.
Rozwinięcie
Wspólne określanie cech baśni. Uczniowie otrzymują karty pracy, na których przedstawiono kilka ilustracji. Każda z nich dotyczy jednej cechy baśni:
góry, las, rzeka – Za siedmioma górami, za siedmioma rzekami (nieokreślone miejsce),
zegar – Dawno dawno temu (nieokreślony czas),
czarownica i królewna (źli i dobrzy bohaterowie oraz bohaterowie fantastyczni i prawdopodobni),
słoneczko – I żyli długo i szczęśliwie (szczęśliwe zakończenie).
Odczytanie głośno przez nauczyciela tekstu pt. „Baśń uniwersalna” *M. Giedrojć). Uczniowie śledzą czytany tekst w swoich podręcznikach.
Dyskusja na temat baśni – Zwrócenie uwagi na to, że tekst łączy w sobie elementy pochodzące z różnych baśni.
Nauczyciel rozwiesza na tablicy arkusz kolorowego brystolu. Uczniowie otrzymują kolorowe karteczki. Zapisują na nich tytuły baśni, których elementy rozpoznały w omawianym utworze. Następnie podchodzą do zawieszonego arkusza papieru i w wyznaczone miejsca przypinają swoje karteczki. Powstaje kwiatek, który obrazuje treść „Baśni uniwersalnej”.
Nauczyciel odczytuje tytuły baśni wypisane przez uczniów. Następnie wspólnie z nimi wyszukuje w tekście pozostałe tytuły.
Podsumowanie
Przypomnienie definicji baśni.
Wymienienie przez uczennice cech baśni.
Uczennice mówią, czy podobał im się omawiany tekst i uzasadniają swoje zdanie.
Zadanie domowe Odmień przez przypadki w obu liczbach rzeczownik baśń.