Dodaj publikację
Autor
Ewelina Rokicka
Data publikacji
2021-08-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
62

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to projekt edukacyjny rozwijający zainteresowania czytelnicze i postawy patriotyczne, adresowany do uczniów w z niepełnosprawnością w stopniu lekkim.
 Pobierz (pdf, 86,3 KB)

Podgląd treści

PROJEKT EDUKACYJNY

„Podróże z legendą”

Pomysł na projekt:

„Podróże z legendą” to projekt edukacyjny rozwijający zainteresowania czytelnicze

i postawy patriotyczne. Legendy przechowują historię, tradycję, życiową mądrość i wartości.

Są pierwszym elementem folkloru i tradycji, z którym spotykają się dzieci. Legendy

przybliżają historię narodu, poszczególnych regionów i miast. Mają nieskomplikowaną

i przyswajalną formę, dzięki czemu ich przekaz jest prosty i czytelny. Projekt „Podróże

z legendą” polega na zapoznaniu uczniów z polskimi legendami oraz na samodzielnym

zaprezentowaniu (odczytaniu) przez uczniów treści wybranej legendy podczas imprezy

czytelniczej, zorganizowanej z okazji Światowego Dnia Książki. Projekt adresowany jest do

uczniów kl. IV-VIII z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Kolejne etapy

projektu będą realizowane w poszczególnych klasach, a w trakcie finału wybrane legendy

zostaną przedstawione przez klasy biorące udział w projekcie. W projekcie zostały

uwzględnione potrzeby, możliwości poznawcze oraz ograniczenia poszczególnych uczniów –

tak, by każdy uczestnik projektu mógł się zaangażować w działanie zgodne z jego

potencjałem poznawczym i edukacyjnym.

Temat projektu: „Podróże z legendą”

Cel pracy:

rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród uczniów

rozbudzanie potrzeby kontaktu z książką

 kształtowanie postaw patriotycznych i poczucia przynależności narodowej

rozbudzanie zainteresowań historią i kulturą naszego narodu

 przekazywanie wartości i norm społecznych

 zapoznanie uczniów z bogactwem historycznym

i kulturowym Polski przy

wykorzystaniu legend

 wyzwolenie u uczniów potrzeby i chęci podejmowania działań poznawczych

 zachęcanie uczniów do czytania, aktywności i inwencji twórczej

rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia

rozwijanie umiejętności manualnych

1

rozwijanie umiejętności głośnego czytania

rozwijanie umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii

 poszukiwanie i podkreślanie przez uczniów swoich mocnych stron

 motywowanie do współdziałania i współpracy w grupie

 publiczne zaprezentowanie swoich spostrzeżeń, wrażeń i wytworów związanych

z udziałem w projekcie

Kryteria oceniania:

 zaangażowanie ucznia

 samodzielność

 pomysłowość i innowacyjność

 umiejętność pracy w grupie

 systematyczność i terminowość wykonania przydzielonych zadań

 poprawność wykonania indywidualnie przydzielonych zadań

 pracowitość

 udział w prezentacji

Harmonogram działań:

 zapoznanie uczniów z projektem: wrzesień 2021

realizacja zadań: październik 2021 – kwiecień 2022

 publiczna prezentacja rezultatów projektu: kwiecień 2022

Poszczególne etapy realizacji:

Wrzesień:

 zapoznanie uczniów w poszczególnych klasach z projektem – jego celami i sposobem

realizacji

 prezentacja i omówienie przez nauczyciela wybranych legend polskich (w każdej

klasie 3-4 legendy).

Legendy do wyboru:

– Wars i Sawa

– O królowej Bałtyku

– O toruńskich piernikach

– O poznańskich koziołkach

– Lwy z gdańskiego ratusza

– O Popielu

– O śpiących rycerzach w Tatrach

– Legenda o św. Wojciechu

– O Diable Borucie

– Legenda o Łysej Górze

2

– Diabeł w Trybunale

– Legenda o Bazyliszku

– Pierścień Świętej Kingi

Październik:

 czytanie treści legend i ich omówienie

– Legenda o Sielawowym Królu

– Legenda o Lechu ...