Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT EDUKACYJNY
„Podróże z legendą”
Pomysł na projekt:
„Podróże z legendą” to projekt edukacyjny rozwijający zainteresowania czytelnicze
i postawy patriotyczne. Legendy przechowują historię, tradycję, życiową mądrość i wartości.
Są pierwszym elementem folkloru i tradycji, z którym spotykają się dzieci. Legendy
przybliżają historię narodu, poszczególnych regionów i miast. Mają nieskomplikowaną
i przyswajalną formę, dzięki czemu ich przekaz jest prosty i czytelny. Projekt „Podróże
z legendą” polega na zapoznaniu uczniów z polskimi legendami oraz na samodzielnym
zaprezentowaniu (odczytaniu) przez uczniów treści wybranej legendy podczas imprezy
czytelniczej, zorganizowanej z okazji Światowego Dnia Książki. Projekt adresowany jest do
uczniów kl. IV-VIII z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Kolejne etapy
projektu będą realizowane w poszczególnych klasach, a w trakcie finału wybrane legendy
zostaną przedstawione przez klasy biorące udział w projekcie. W projekcie zostały
uwzględnione potrzeby, możliwości poznawcze oraz ograniczenia poszczególnych uczniów –
tak, by każdy uczestnik projektu mógł się zaangażować w działanie zgodne z jego
potencjałem poznawczym i edukacyjnym.
Temat projektu: „Podróże z legendą”
Cel pracy:
rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród uczniów
rozbudzanie potrzeby kontaktu z książką
kształtowanie postaw patriotycznych i poczucia przynależności narodowej
rozbudzanie zainteresowań historią i kulturą naszego narodu
przekazywanie wartości i norm społecznych
zapoznanie uczniów z bogactwem historycznym
i kulturowym Polski przy
wykorzystaniu legend
wyzwolenie u uczniów potrzeby i chęci podejmowania działań poznawczych
zachęcanie uczniów do czytania, aktywności i inwencji twórczej
rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia
rozwijanie umiejętności manualnych
1
rozwijanie umiejętności głośnego czytania
rozwijanie umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii
poszukiwanie i podkreślanie przez uczniów swoich mocnych stron
motywowanie do współdziałania i współpracy w grupie
publiczne zaprezentowanie swoich spostrzeżeń, wrażeń i wytworów związanych
z udziałem w projekcie
Kryteria oceniania:
zaangażowanie ucznia
samodzielność
pomysłowość i innowacyjność
umiejętność pracy w grupie
systematyczność i terminowość wykonania przydzielonych zadań
poprawność wykonania indywidualnie przydzielonych zadań
pracowitość
udział w prezentacji
Harmonogram działań:
zapoznanie uczniów z projektem: wrzesień 2021
realizacja zadań: październik 2021 – kwiecień 2022
publiczna prezentacja rezultatów projektu: kwiecień 2022
Poszczególne etapy realizacji:
Wrzesień:
zapoznanie uczniów w poszczególnych klasach z projektem – jego celami i sposobem
realizacji
prezentacja i omówienie przez nauczyciela wybranych legend polskich (w każdej
klasie 3-4 legendy).
Legendy do wyboru:
– Wars i Sawa
– O królowej Bałtyku
– O toruńskich piernikach
– O poznańskich koziołkach
– Lwy z gdańskiego ratusza
– O Popielu
– O śpiących rycerzach w Tatrach
– Legenda o św. Wojciechu
– O Diable Borucie
– Legenda o Łysej Górze
2
– Diabeł w Trybunale
– Legenda o Bazyliszku
– Pierścień Świętej Kingi
Październik:
czytanie treści legend i ich omówienie
– Legenda o Sielawowym Królu
– Legenda o Lechu ...