Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Strzykalska
Data publikacji
2021-08-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
50

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wykorzystanie guzików jako pomocy dydaktycznej w pracy z dziećmi młodszymi.
 Pobierz (doc, 79,0 KB)

Podgląd treści


Małgorzata Strzykalska
nauczyciel w świetlicy
Szkoła Podstawowa nr 3 w Trzebnicy

Pomoc dydaktyczna- guziki.

Guziki potrafią wywołać u dzieci zaciekawienie, pomysłowość, ekspresję twórczą. Guziki są przeróżne: małe, duże, o rożnych dziwnych kształtach, jednobarwne, różnokolorowe, obciągnięte materiałem, metalowe, plastikowe, płaskie, wypukłe. Taka ich różnorodność powoduje zaciekawienie dzieci, przyciąga ich uwagę a zgromadzenie ich nie wymaga wielkiego wysiłku- wystarczy zachęcić dzieci, rodziców, pracowników szkoły i w ciągu kilku dni można zgromadzić całą ich kolekcje.

Zabawy z wykorzystaniem guzików.

1. Zabawa „Segregowanie guzików”.

Do gry potrzebne są różnorodne guziki w 4 kolorach, 4 pudełka oraz kartoniki określające cechy guzików(kolory, liczba oczek, kształty).
Przebieg zabawy: Nauczyciel siada naprzeciwko dzieci. Wysypuje guziki przed dziećmi i rozkłada przed nimi pudełka. Zwraca się do dzieci:
- posegregujcie guziki według koloru do każdego pudelka. Aby nam się nie pomyliło oznaczymy każde pudełko kartonikami z kolorem( do każdego pudełka nauczycielka przypina kartonik z kolorem np. czerwonym, niebieskim, zielonym, żółtym)
- posegregujcie guziki inaczej, teraz nie jest ważny kolor, ważna będzie liczba dziurek w guzikach(do każdego pudełka należy przypiąć kartonik z liczba dziurek, np. 2, 3, 4)
- teraz podzielcie guziki według kształtu. Nie ważny zatem będzie kolor ani liczba dziurek. Najważniejszy będzie teraz kształt guzików( do każdego pudełka należy przypiąć kartonik z kształtami guzików, mogą to być koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt).
Cele: rozwijanie spostrzegawczości, kształtowanie i rozwijanie logicznego myślenia, utrwalenie znajomości kolorów, utrwalenie znajomości figur geometrycznych, umiejętność segregowania według podanych cech, próby tworzenia zbiorów, zdolność do zmiany kryterium klasyfikacji.
Obszar aktywności: matematyczna

2. Zabawa „ Przeciwstawne pary”.

Nauczycielka kładzie na podłodze guzik i mówi np. okrągły. Zadaniem dziecka jest znalezienie przeciwstawnego słowa do wyrazu okrągły, czyli guzik- kwadratowy i wybranie takiego guzika ze zbioru guzików( biały- czarny, duży- mały, płaski- wypukły itd.)- układanie z guzików par przeciwstawnych.
Cele: rozwijanie spostrzegawczości, logicznego myślenia, kojarzenia, wzbogacanie słownika , doskonalenie umiejętności w dobieraniu wyrazów o przeciwnym znaczeniu,
Obszar aktywności: językowa

3. Gra z kostką- zadaniem dzieci jest wylosowanie kartonika z kolorem. Następnie dziecko rzuca kostką i odszukuje guziki w kolorze wylosowanego kartonika i o takiej liczbie oczek ile oczek jest na kostce.
Cele: utrwalenie kolorów, kształcenie umiejętności przeliczania, spostrzegawczości
Obszar aktywności: matematyczna.

4. Taniec z guzikami- improwizacja ruchowa z wykorzystaniem guzików

Dzieci kładą guzik na głowie, nodze, ramieniu, dłoni i wykonują taniec przy spokojnej muzyce według własnego pomysłu. Ważne jest, aby guzik nie upadł na podłogę.
Obszar aktywności: muzyczno- ruchowa
Cele: kształcenie zręczności, rozwijanie poczucia rytmu

5. „Guzikowy pociąg”.

Dzieci wybierają sobie z pudełka po ...