Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Żywienie ma znaczenie – talerz zdrowia
Scenariusz zajęć o tematyce zdrowotnej
Cele zajęć:
Uczeń
- ma świadomość wpływu spożywanych na co dzień posiłków na swoje zdrowie,
- wymienia produkty , które mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie i włącza je do codziennej diety,
- wymienia produkty, które mają negatywny wpływ na nasze zdrowie i ogranicza ich ilość w diecie,
- zamienia w codziennej diecie produkty i potrawy niezdrowe na zdrowsze.
Czas trwania zajęć: 45-90 minut
Potrzebne materiały: papierowe talerze, plastelina, modelina, kredki lub inne materiały potrzebne do wykonania talerza zdrowia, kartki papieru, flamastry
Co jemy na co dzień?
Na początku warto przeprowadzić pogadankę na temat codziennych nawyków żywieniowych:
- Ile porcji warzyw i owoców zjadamy na co dzień?
- Czy w twojej codziennej diecie znajdują się rośliny strączkowe?
- Ile razy w tygodniu spożywasz ryby?
- Jak często w twojej diecie pojawiają się fermentowane produkty mleczne?
- Czy w twojej diecie pojawia się mięso czerwone i przetwory mięsne np. kiełbasy, wędliny itp.?
- Jak często spożywasz produkty zawierające cukier ( tu także mowa o słodkich napojach, jogurtach itp.)?
- Czy w twojej diecie pojawiają się produkty przetworzone jak np. fast food, słone przekąski itp.?
Dobrym pomysłem jest wcześniejsze wykonanie ankiety wśród uczniów, a następnie na początku zajęć zaprezentowanie jej wyników.
Jak powinien wyglądać nasz jadłospis?
W tym miejscu prezentujemy uczniom materiały dostępne na stronie https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/talerz-zdrowego-zywienia/ i analizujemy przedstawiony tam talerz zdrowia. Zwracamy uwagę na produkty których powinniśmy spożywać więcej, produkty , których powinniśmy unikać oraz na co warto zamienić produkty niezdrowe.
Tworzymy własny talerz zdrowia
Uczestników zajęć dzielimy na grupy. Każda grupa otrzymuje papierowy talerz oraz materiały potrzebne do wykonania talerza zdrowia czyli plastelinę, modelinę, kredki, etykiety produktów itp. Uczniowie wykonują talerz zdrowia wg przedstawionego wcześniej schematu (jest na podanej stronie internetowej). Wykorzystują do tego otrzymane materiały (mogą mieć oczywiście własne pomysły co do sposobu jego wykonania). Po zakończonej pracy każda z grup prezentuje swój talerz, z których następnie można zrobić wystawę.
Podsumowanie zajęć
Jako podsumowanie zajęć można przeprowadzić pogadankę na temat, co podobało mi się w zajęciach i co zmieni się w moich nawykach żywieniowych. Jest to dobra okazja do zebrania pomysłów na kolejne lekcje o zdrowym zywieniu.