Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT INNOWACJI
I.
Nazwa szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi
im. Karola Musioła w Opolu
Autor: Barbara Szymska
Temat: „Nasze miasto, dzieje, sztuka”
Przedmiot (rodzaj innowacji) – plastyka
Rodzaj (charakter innowacji) – organizacyjno-metodyczna
Data wprowadzenia – 01.09.2021 r.
Data zakończenia – 06.2023 r.
II.
1.
Opis projektu
Wprowadzenie
W procesie kształcenia ważne jest, aby kształtować u uczniów postawy sprzyjające
ich rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, między innymi takie jak: kreatywność, goto-
wość do uczestnictwa w kulturze oraz umiejętność pracy zespołowej. Edukacja plastyczna
w rozwoju młodego człowieka pełni szczególną rolę. Za pośrednictwem percepcji, ekspresji
i recepcji sztuki wspomagany jest wszechstronny rozwój ucznia, w tym osobowość twórcza.
Podstawą działań plastycznych jest poznawanie, oglądanie, doświadczanie, eksperymentowa-
nie, tworzenie, które należą do głównych form aktywności dzieci w wieku szkolnym. Poprzez
różnorodność i atrakcyjność zajęć plastycznych można wpływać na rozwój zainteresowań
dzieci. Zadaniem nauczyciela jest odkrywanie i rozwijanie uzdolnienia uczniów, aby dzieci
odczuwały radość z działalności twórczej.
Innowacja wpisuje się w realizowany w szkole program nauczania plastyki w klasach
4-7 szkoły podstawowej „Do dzieła!” wydawnictwa Nowej Ery autorstwa Jadwigi Lukas, Kry-
styny Onak, Marty Ipczyńskiej, Natalii Mrozkowiak, wzbogacając działania twórcze i treści
z zakresu kultury regionalnej z uwzględnieniem eksponowania wartości takich jak: kreatyw-
ność, wyobraźnia twórcza, zaufanie i współpraca, zapewniając indywidualną drogę rozwoju
każdego ucznia. Treści innowacji „Nasze miasto, dzieje, sztuka” są zgodne z treściami Pod-
stawy Programowej dla II etapu kształcenia. Innowacja realizowana będzie podczas zajęć
z plastyki w klasach IV. i V. w wymiarze 1 godziny lekcyjnej w miesiącu. Innowacja zakłada
uatrakcyjnienie programu nauczania plastyki, indywidualne wykorzystanie twórczego poten-
cjału uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów o specjalnych potrzebach edukacyj-
nych oraz rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej. Wartością innowacji „Nasze miasto,
dzieje, sztuka” jest tworzenie sytuacji edukacyjnych wokół dziedzictwa kulturowego regionu.
1
Na tej bazie ukierunkowane zostaną zainteresowania twórcze uczniów historią, kulturą i sztuką
własnego regionu. Uczeń pozna zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej),
twórczość artystów w obrębie „małej ojczyzny”, znaczenie i pojęcie twórczości ludowej oraz
różnych jej formy. W innowacji zostaną wykorzystane metody oparte na: pokazie (instruktaż),
obserwacji, metodach poszukujących, praktycznych działaniach uczniów (działania krea-
tywne), metodach aktywizujących rozwijających kreatywne myślenie, rozwiązywania proble-
mów oraz metodzie portfolio i projektu artystyczno-edukacyjnego (integrowanie różnorodnej
wiedzy przedmiotowej, wykorzystanie wiedzy pozaszkolnej, kształtowanie umiejętności sa-
modzielnego, twórczego myślenia, pracy zespołowej, odpowiedzialności za pracę grupy, roz-
wijanie zainteresowań, umiejętność oceny i prezentacji własnej pracy).
Zajęcia prowadzone będą z użyciem narzędzi multimedialnych - wykorzystanie aplikacji,
programów multimedialnych (narzędzi służących do ...