Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Moja przyszłość w moich rękach”
Autorski program
doradztwa zawodowego
dla szkoły podstawowej
w klasach VII i VIII
rok szkolny 2021/2022
Autor: Bożena Dąbrowska
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe – Art.1, Art. 109. ust.1 pkt. 5 i 7-
tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.
2. Ustawa z dnia 17 marca 2021 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe - Dz.U. 2021 poz. 762
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie
doradztwa zawodowego – Dz.U. 2018 poz. 1675
4. Rozporządzenie MEN z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania
dla publicznych szkół - Dz. U. 2019 r. poz. 639.
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie
zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach Dz.U. 2017 poz. 1591
6. Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie
ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie
zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach Dz.U. 2020 poz. 1280
7. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla
szkoły podstawowej - Dz. U. z 2017 r. poz. 356 .
1. Charakterystyka programu
Program doradztwa zawodowego jest przeznaczony do realizacji z uczniami klas
siódmych i ósmych szkół podstawowych. Doradztwo zawodowe w szkole uzasadnione jest
poprzez strategię uczenia się przez całe życie, która wymaga, aby młodzież kształciła
umiejętność podejmowania ważnych decyzji – poczynając od wyboru szkoły
ponadpodstawowej, kierunku studiów, decyzji o wyborze pracy, sposobie podnoszenia
swoich kwalifikacji, aż do ewentualnych decyzji o zmianie pracy. Treści zawarte w
programie podzielone zostały na cztery moduły:
Poznawanie własnych zasobów.
I.
II. Świat zawodów i rynek pracy.
III. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie.
IV.
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych.
Realizacja tych modułów pozwoli uczniom uzyskać podstawowe informacje
o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz umożliwi poznanie możliwości
uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy, a także predyspozycjami
zawodowymi. Ponadto zawarte w programie treści przygotują uczniów do podjęcia decyzji o
dalszej nauce w szkole ponadpodstawowej oraz do wyboru typu szkoły, kierunku dalszej
edukacji, zgodnej ze swoimi zainteresowaniami i umiejętnościami. Realizacja programu
wyposaży uczniów w zasób wiedzy i umiejętności niezbędnych do poznania siebie, własnych
predyspozycji zawodowych, rynku pracy i zasad nim rządzących, a także do ...