Dodaj publikację
Autor
Magdalena Kacała
Data publikacji
2021-10-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
59

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycja sposobu przeprowadzenia zajęć dot. asertywności.
 Pobierz (doc, 63,5 KB)

Podgląd treści


Asertywność – propozycja zajęć

Cele zajęć:
• Zaznajomienie z pojęciem asertywności
• Nauczenie odróżnienia od siebie trzech podstawowych typów zachowania wobec innych ludzi i znajomość konsekwencji tych typów zachowań
• Ćwiczenie zachowań asertywnych

Przebieg zajęć:

1. Miniwykład o asertywności (zał. 1.) ze zwróceniem uwagi na 5 praw asertywnych Fensterheima H. (zał. 2.)
W trakcie wykładu należy wyraźnie podkreślić różnicę pomiędzy asertywnością, uległością i agresją, omawiając na podstawie załączonej tabeli plusy i minusy każdego z tych typów zachowań.

2. Ćwiczenie wprowadzające
W scence biorą udział dwie osoby. Ustawiamy dwa krzesła jedno za drugim, uczestnicy siadają na nich. Wyobrażają sobie, że są w kinie w trakcie seansu. Osoba siedząca z tyłu od pewnego czasu stuka nogą w krzesło przed sobą. Zadaniem osoby
z przodu jest takie zareagowanie, aby wyeliminować niepożądane zachowanie.
Po zakończeniu scenki omawiamy procedurę stopniowania reakcji autorstwa Pameli Butler (udzielenie informacji, wyrażanie uczuć, przywołanie zaplecza, skorzystanie z zaplecza)

3. Miniwykład o uczuciach pozytywnych (część z wyrażeniami określającymi uczucia pozytywne przeprowadzana jest w formie burzy mózgów) (zał. 3.)

4. Ćwiczenie „Zależy mi na tobie”
Uczestnicy siadają blisko siebie, tworząc ścisłe koło. Zadaniem każdego z nich jest wybranie jednej/dwóch osób, do których w sposób szczery mógłby skierować zdanie „Zależy mi na tobie”. Następnie każdy, kolejno, mówi wybranym przez siebie osobom to zdanie, kończąc je jej imieniem. Stara się przy tym patrzeć w oczy.
Po zakończeniu zwracamy uwagę na uczucia uczestników zarówno wtedy, gdy mówili do innych, jak i wówczas, kiedy ich wybierano lub nie wybierano.

5. Ćwiczenie „Podobają mi się twoje…”
Uczestnicy siedzą jak w poprzednim ćwiczeniu. Zadaniem każdego z nich jest powiedzenie do jednej/dwóch osób (dowolnie wybranych) zdania zaczynającego się od „Podobają mi się twoje…”. Zdanie należy dokończyć, wymieniając jakąś część ciała drugiej osoby (np. „Podobają mi się twoje oczy”). Ważne, by mówiący dawał wyraz swojej prawdziwej opinii.
Ćwiczenie omawiamy podobnie jak poprzednie.

6. Scenki (zał. 4.)
Uczestnicy dzielą się w pary i losują opis ról, które mają odegrać. Prowadzący omawia każdą scenkę po jej zakończeniu. Można poprosić też o ponowne jej przeprowadzenie ze zwróceniem szczególnej uwagi na to, co warto poprawić

7. Zadanie uczestnikom pracy domowej, polegającej na wypisaniu minimum
20 pozytywnych zdań na swój temat (z czego jest się zadowolonym, dumnym, jakie ma się talenty, umiejętności itp.). Jednocześnie wyjaśniamy rolę tego ćwiczenie (rola asertywnego monologu wewnętrznego)

Bibliografia:
1. Alberti Robert, Emmons Michael, Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych. GWP, Gdańsk 2002
2. Bartkowiak Grażyna, Januszek Henryk, Umiejętności kierownicze ...