Dodaj publikację
Autor
Marta Kieruzel
Data publikacji
2021-10-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
60

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

TEMAT PRACY: METODY I FORMY WDROŻONE DO PRACY Z UCZNIEM ZAGROŻONYM NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM W KLASIE INTEGRACYJNEJ
 Pobierz (doc, 555,0 KB)

Podgląd treści


UNIWERSYTET ŚLĄSKI W KATOWICACH

TERAPIA PEDAGOGICZNA I REWALIDACJA
DZIECKA ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI

mgr Marta Kieruzel

METODY I FORMY WDROŻONE DO PRACY
Z UCZNIEM ZAGROŻONYM NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM
W KLASIE INTEGRACYJNEJ

PRACA DYPLOMOWA

Katowice, 2014

SPIS TREŚCI

Wstęp 3
1. Wprowadzenie w problematykę zagrożenia 4
i niedostosowania społecznego. 4
1.1. Definicje, istota zagrożenia i niedostosowania społecznego 4
1.2. Metody i formy pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym. 9
1.3. Specyfika klas integracyjnych. 16
2. Charakterystyka metodologiczna pracy 19
2.1. Cel i problematyka badań własnych. 19
2.2. Hipotezy badawcze 21
2.3 Zmienne 21
2.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze. 22
2. 5. Charakterystyka terenu i organizacja badań 24
3. Metody i formy pracy w świetle badań własnych 25
Wnioski 38
ZAKOŃCZENIE 39
Spis załączników 40
Bibliografia 49

Wstęp

Zagrożenie niedostosowaniem społecznym jest zjawiskiem coraz częściej zauważalnym we współczesnym świecie. Niepokojący jest fakt, że zachowania niewłaściwe wynikają z szybkiego postępu cywilizacyjnego, społecznego
i ekonomicznego.
Jednostki pod wpływem różnych czynników i sytuacji, mają trudności
w dostosowywaniu się do powszechnie akceptowanych norm. Ich zachowanie ma bardzo negatywne następstwa, ponieważ często są sprawcami przestępstw i tym samym mają negatywny wpływ na pozostałych członków grupy społecznej.
Ponadto przyczyny zagrożenia niedostosowaniem społecznym tkwią
w funkcjonowaniu jednostek w środowisku rodzinnym, rówieśniczym i szkolnym. Osoby takie, mogą mieć poważne problemy zdrowotne, zwłaszcza w obrębie centralnego układu nerwowego, co wiąże się z koniecznością długotrwałego leczenia farmakologicznego. Mimo poważnych zaburzeń o charakterze emocjonalnym
i społecznym młodzież taka ma prawo realizować obowiązek szkolny w klasach integracyjnych, aby proces resocjalizacji przebiegał w naturalnych warunkach.
W swojej pracy pragnę przedstawić biografię chłopca, który posiada orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym.
Celem moich badań jest określenie, jakie metody i formy wdrożono do pracy
z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym na zajęciach edukacyjnych
i terapeutycznych.
Praca ta składa się z części teoretycznej i empirycznej. Część teoretyczna składa się z trzech rozdziałów.
Rozdział pierwszy zawiera określenie definicji, czym jest zagrożenie
i niedostosowanie społeczne i jakie są ich przyczyny. Z kolei drugi przedstawia metody
i formy pracy z taką młodzieżą, zaś trzeci porusza zagadnienie związanie ze specyfiką klas integracyjnych.
Badawcza część pracy składa się z dwóch rozdziałów. W pierwszym omawiane są kolejno: cel i problematyka badań, hipotezy badawcze, zmienne
i wskaźniki, metody, techniki i narzędzia badawcze, organizacja i przebieg badań, charakterystyka wybranej osoby oraz wnioski końcowe.
Całość zamyka bibliografia oraz załączniki zawierające kwestionariusze wywiadu
i arkusz obserwacji ucznia.

Wprowadzenie w problematykę zagrożenia

i niedostosowania ...