Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć plastycznych
Organizacja czasu wolnego dla młodzieży.
Temat : Origami.
CELE OPERACYJNE :ZAJĘĆ
- zapewnianie czasu wolnego oraz integracja grupy
- wykorzystanie różnych baz orgiami – kwadrat, prostokąt
- precyzyjnie, dokładnie zaginanie papieru
|Cześć zajęć |Czynności |
|1.Wstępna |1.Powitanie. |
| |2.Wprowadzenie w tematykę zajęć. Origami. |
|2.Główna |1. Pogadanka: |
| |Origami to sztuka składania papieru. Orgiami uważa się za tradycyjną japońską sztukę. Najstarsze znane |
| |dokumenty pisane o origami pochodzą z przełomu XVII-XVIII wieku. Pierwszy podręcznik origami powstał w XVIII |
| |wieku w Japonii. Znajdowało się w nim kilkadziesiąd sposobów tworzenia żurawia. W Japonii żuraw to symbol |
| |szczęścia i życia. Origami polega na składaniu pojedynczej kwadratowej kartki papieru. Bez użycia kleju czy |
| |nożyczek. |
| |2.Instrukcja składania origami. Pokazanie wychowankom jak złożyć żurawia. |
| |a.) Przygotowujemy kwadratową kartkę. Najpierw zaginamy tę kartkę do wewnątrz wzdłuż przekątnych kwadratu. |
| |b.) Odwracamy kartkę papieru na drugą stronę i teraz zaginamy ją do wewnątrz, ale wzdłuż krawędzi bocznych |
| |kwadratu. |
| |c.) Powstałe w ten sposób linie same wyznaczają kierunek dalszego zaginania papieru. Łapiemy kartonik w dwie |
| |dłonie i tworzymy z niego dzióbek. |
| |d.) Otrzymany dzióbek "spłaszczamy" i element ustawiamy tak, aby zbiegające się narożniki kwadratu były na |
| |dole. Następnie zaginamy odstające narożniki do linii środkowej. |
| |e.) Odginamy odstające narożniki do pozycji początkowej. Teraz górny narożnik zaginamy do wewnątrz. |
| |f.) Dolny narożnik elementu odginamy do góry wzdłuż linii, którą wcześniej uzyskaliśmy przez zagięcie górnego|
| |narożnika. W tym samym czasie zaginamy boczne narożniki wzdłuż otrzymanych wcześniej linii pomocniczych. |
| |g.) Odwracamy cały element na drugą stronę i powtarzamy czynności z punktów d-f. Tak powstała baza żurawia |
| |origami, która przypomina wydłużony romb. |
| |h.) Zaginamy boczne narożniki tak, aby punkt zbiegu znalazł się w dolnej części elementu. Powtarzamy to z |
| |drugiej strony i z tyłu. Element powinien rozdwajać się na dole - jedną z tych części zginamy tak, aby jej |
| |czubek ustawiony był w kierunku północnego zachodu. |
| |i.) To samo robimy z drugą częścią elementu, który się rozdwaja. |
| |j.) Tworzymy głowę żurawia - na jednym z ramion wykonujemy delikatne zagięcie wewnętrzne do dołu. |
| |k.) Pozostały nam skrzydła - odginamy je na zewnątrz do dołu - papier sam powinien zginać nam się w rękach. |
| |Żuraw origami gotowy! |
| |3. Składanie papierowych ozdób origami przez młodzież. |
|3.Końcowa |1.Podsumowanie zajęć. |
| |2.Pożegnanie. |
Zastosowane pomoce dydaktyczne : kolorowe kartki,
Literatura:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Origami
http://rozwinskrzydla.info/historia-origami/
Góźdź Joanna „Cuda z papieru”
Mulatinho Paulo „Zabawne orgiami, czyli papierowe cuda”;
Origami dla początkujących. Mini encyklopedia;