Dodaj publikację
Autor
Hanna Sobkowska
Data publikacji
2021-10-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
34

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia origami. Organizacja czasu wolnego dla młodzieży przez pokazanie niezwykłego świata składania papieru, jakim jest japońska sztuka origami.
 Pobierz (doc, 47,5 KB)

Podgląd treści


Konspekt zajęć plastycznych

Organizacja czasu wolnego dla młodzieży.

Temat : Origami.

CELE OPERACYJNE :ZAJĘĆ
- zapewnianie czasu wolnego oraz integracja grupy
- wykorzystanie różnych baz orgiami – kwadrat, prostokąt
- precyzyjnie, dokładnie zaginanie papieru

|Cześć zajęć |Czynności |
|1.Wstępna |1.Powitanie. |
| |2.Wprowadzenie  w tematykę zajęć. Origami. |
|2.Główna |1. Pogadanka: |
| |Origami to sztuka składania papieru. Orgiami uważa się za tradycyjną japońską sztukę. Najstarsze znane |
| |dokumenty pisane o origami pochodzą z przełomu XVII-XVIII wieku. Pierwszy podręcznik origami powstał w XVIII |
| |wieku w Japonii. Znajdowało się w nim kilkadziesiąd sposobów tworzenia żurawia. W Japonii żuraw to symbol |
| |szczęścia i życia. Origami polega na składaniu pojedynczej kwadratowej kartki papieru. Bez użycia kleju czy |
| |nożyczek. |
| |2.Instrukcja składania origami. Pokazanie wychowankom jak złożyć żurawia. |
| |a.) Przygotowujemy kwadratową kartkę. Najpierw zaginamy tę kartkę do wewnątrz wzdłuż przekątnych kwadratu. |
| |b.) Odwracamy kartkę papieru na drugą stronę i teraz zaginamy ją do wewnątrz, ale wzdłuż krawędzi bocznych |
| |kwadratu.  |
| |c.) Powstałe w ten sposób linie same wyznaczają kierunek dalszego zaginania papieru. Łapiemy kartonik w dwie |
| |dłonie i tworzymy z niego dzióbek. |
| |d.) Otrzymany dzióbek "spłaszczamy" i element ustawiamy tak, aby zbiegające się narożniki kwadratu były na |
| |dole. Następnie zaginamy odstające narożniki do linii środkowej. |
| |e.) Odginamy odstające narożniki do pozycji początkowej. Teraz górny narożnik zaginamy do wewnątrz. |
| |f.) Dolny narożnik elementu odginamy do góry wzdłuż linii, którą wcześniej uzyskaliśmy przez zagięcie górnego|
| |narożnika. W tym samym czasie zaginamy boczne narożniki wzdłuż otrzymanych wcześniej linii pomocniczych. |
| |g.) Odwracamy cały element na drugą stronę i powtarzamy czynności z punktów d-f. Tak powstała baza żurawia |
| |origami, która przypomina wydłużony romb. |
| |h.) Zaginamy boczne narożniki tak, aby punkt zbiegu znalazł się w dolnej części elementu. Powtarzamy to z |
| |drugiej strony i z tyłu. Element powinien rozdwajać się na dole - jedną z tych części zginamy tak, aby jej |
| |czubek ustawiony był w kierunku północnego zachodu. |
| |i.) To samo robimy z drugą częścią elementu, który się rozdwaja. |
| |j.) Tworzymy głowę żurawia - na jednym z ramion wykonujemy delikatne zagięcie wewnętrzne do dołu.  |
| |k.) Pozostały nam skrzydła - odginamy je na zewnątrz do dołu - papier sam powinien zginać nam się w rękach. |
| |Żuraw origami gotowy! |
| |3. Składanie papierowych ozdób origami przez młodzież. |
|3.Końcowa |1.Podsumowanie zajęć. |
| |2.Pożegnanie. |

Zastosowane pomoce dydaktyczne : kolorowe kartki,
Literatura:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Origami
http://rozwinskrzydla.info/historia-origami/
Góźdź Joanna „Cuda z papieru”
Mulatinho Paulo „Zabawne orgiami, czyli papierowe cuda”;
Origami dla początkujących. Mini encyklopedia;