Dodaj publikację
Autor
Paulina Ryba
Data publikacji
2021-10-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
42

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć dotyczy kwestii związanych ze zdrowym odżywianiem , a dokładnie z nadmiernym spożyciem cukru. Może być realizowany na lekcji biologii lub podczas zajęć z wychowawcą.
 Pobierz (docx, 15,2 KB)

Podgląd treści

lŻywienie ma znaczenie – słodka pułapka

Scenariusz zajęć o tematyce zdrowotnej

Cele zajęć:

Uczeń:

- analizuje etykiety produktów spożywczych, zwraca uwagę na zawarty w produktach spożywczych cukier,

- ma świadomość, że nadmiar cukru w diecie przyczynia się do wielu chorób,

- umie wybrać produkty z jak najmniejszą zawartością cukru,

- unika produktów zawierających duże ilości cukru.

Czas trwania zajęć: 45 minut

Potrzebne materiały: opakowania po różnych produktach z etykietami, szklanki, łyżeczka, cukier, arkusze papieru

Wprowadzenie

Na początek zapytajmy uczniów jakie produkty spożywcze znalazły się w ich diecie poprzedniego dnia. Wśród nich nie zapomnijmy o napojach. Produkty zawierające cukier zapiszmy na tablicy. Warto zapytać uczestników zajęć, dlaczego na dzisiejszych zajęciach szukamy cukru. Wyjaśnijmy, że celem zajęć jest pokazanie jak dużo cukru znajduje się w różnych produktach, pod jakimi nazwami kryje się cukier oraz dlaczego należy ograniczać ilość spożywanego cukru. Potrzebne do zajęć informacje znajdziemy na stronie https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/cukier-w-produktach-spozywczych

Cukier niejedno ma imię

Przeczytajmy skład dowolnego produktu zawierającego cukier. W produktach spożywczych spotkamy cukier pod różnymi nazwami.

Możemy skorzystać z różnych informacji zamieszczonych w Internecie np. na stronie https://magiazdrowia.com.pl/gdzie-kryje-sie-cukier/

Następnie uczniów dzielimy na grupy. Każda grupa otrzymuje różne etykiety produktów spożywczych. Uczniowie analizują skład , a następnie wyszukują cukier ukryty pod różnymi nazwami.

Zapisują produkty, zawierające cukier pod różnymi postaciami na arkuszach papieru. Po zakończeniu zadania przeprowadzamy dyskusję, a temat powszechności cukru w żywności.

Jak dużo cukru zjadamy na co dzień?

Przygotowujemy produkty o dużej zawartości cukru np. coca – cola i inne napoje gazowane, jogurt owocowy itp. Ilość cukru dodanego do danego produktu najlepiej przedstawić w postaci liczby łyżeczek, dlatego też przygotowujemy szklanki, łyżeczkę i cukier. Na stoliku kładziemy dowolny produkt np. coca-colę, obok niego szklankę lub talerzyk i odmierzamy dodaną ilość cukru. 1 łyżeczka to 5 g cukru. Możemy posłużyć się gotowymi tabelami lub dokonać przeliczenia, uwzględniając masę lub objętość danego produktu ( informacja na temat cukru najczęściej dotyczy 100 g lub 100 ml, tymczasem opakowanie danego produktu ma np. masę 250 g) Przypomnijmy , że potrzebne informacje znajdziemy np. na stronie https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/cukier-w-produktach-spozywczych

Zanim przystąpimy do wykonania zadania można również pokazać film https://www.youtube.com/watch?v=i7jNNPugZyM Na podobnej zasadzie odmierzamy cukier zawarty w dowolnym produkcie.

Warto przy okazji zwrócić uwagę jak czytać etykiety produktów, aby spożywać jak najmniej cukru.

Nie przesadzaj, nie przesładzaj

To hasło kampanii mającej na celu ograniczenie spożycia cukru. Dlaczego powinniśmy unikać produktów o dużej zawartości cukru? To pytanie można ...