Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Żywienie ma znaczenie – liczymy kalorie
Scenariusz zajęć dotyczących zdrowego żywienia
Cele zajęć:
Uczeń:
- ma świadomość wpływu spożywanych przez siebie pokarmów na zdrowie,
- rozumie pojęcie wartości energetycznej pokarmów ; odczytuje na etykietach produktów spożywczych wartość energetyczna ą pokarmów,
- wskazuje zapotrzebowanie energetyczne organizmu , biorąc pod uwagę płeć, wiek i aktywność fizyczną,
- oblicza wartość energetyczną dowolnego produktu,
- wyjaśnia związek między nadmiarem kalorii a nadwagą i otyłością.
Czas trwania zajęć: 90 minut
Potrzebne materiały: kalkulator, etykiety produktów spożywczych, kartki papieru , flamastry, kredki
Przebieg zajęć:
Czym są kalorie?
Na początek można przeprowadzić burzę mózgów na temat „ Z czym kojarzy nam słowo kaloria”. Skojarzenia można zapisywać na tablicy w postaci mapy myśli.
Następnie wspólnie z uczniami definiujemy pojęcie kalorii jako najprościej mówiąc jednostki energii. Każdy pokarm ma swoją wartość energetyczną, którą wyrażamy w kaloriach a dokładnie w kilokaloriach czyli kcal.
Pokarm ma nam dostarczać energii niezbędnej do życia i każdy w zależności od wieku, płci i aktywności fizycznej ma określone zapotrzebowanie na energię.
Ile kalorii dziennie ?
Poniższa tabela prezentuje zapotrzebowanie na kalorie w zależności od wieku, płci i trybu życia
Źródło: https://www.profilaktykawmalopolsce.pl/centrum-wiedzy-dzieci/876-ile-kalorii-nalezy-spozyc-w-ciagu-dnia
Można przyjąć, że dla dobowe zapotrzebowanie na kalorie to około 2000 kcal dziennie.
Czy ktoś liczy na co dzień kalorie? Zapewne nie. Tymczasem nadmiar kalorii w diecie skutkuje nadwagą i otyłością. Warto zatem przyjrzeć się etykietom produktów spożywczych i nauczyć się prawidłowo odczytywać ,ile kcal dostarcza nam dany produkt.
Ile to kalorii?
Uczniów możemy podzielić na zespoły. Każda grupa ma dowolne opakowania np. z napoju, jogurtu, chipsów itp. Mają za zadanie odszukać na etykiecie informację o wartości energetycznej produktu. I tu uwaga, nie dajmy się zmylić!! Wartość energetyczna określana jest dla 100 g lub 100 ml produktu, a dla przykładu nasz napój ma 500 ml, dlatego odczytaną wartość należy pomnożyć przez 5.
Przykład:
Napój pomarańcza – brzoskwinia 500 ml ma 18kcal w 100 ml zatem butelka takiego napoju czyli 500 ml dostarcza 90 kcal.
W analogiczny sposób uczniowie obliczają wartość energetyczną wybranych produktów.
A co jeśli zjadamy pączka czy kawałek pizzy. Wartość energetyczną poszczególnych produktów można znaleźć np. na stronie https://tabelekaloryczne.waw.pl
Dla przykładu jeden pączek w zależności od wielkości, nadzienia dostarcza organizmowi od 250 g do 400 kcal. To całkiem sporo. Dla ciekawostki można podać informację jak spalić „pączkowe” kalorie :
bieganie - 20 minut,
wchodzenie po schodach - 25 minut,
jazda na łyżwach - 30 minut,
energiczny spacer - 40 minut,
odkurzanie - 50 minut,
taniec - 1 godzina,
pisanie na komputerze - 2 godziny ...