Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji z przedmiotu : wiedza o społeczeństwie kl8
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Prowadzący : Edyta Roszkowska –Kożuszek ,SOSW Chojna
Temat: MNIEJSZOŚCI I MIGRANCI w POLSCE
Cele lekcji :
Uczeń :
- potrafi wyjaśnić , jakie grupy ludności określamy mianem MNIEJSZOŚCI ( na przykładzie Polski )
- zna treść art. 35 Konstytucji RP
- potrafi wymienić cechy mniejszości narodowych i etnicznych ze wskazaniem różnic
- podaje przykłady narodowości zaliczanych do poszczególnych mniejszości
- wyjaśnia czym różni się język narodowy od gwary ( język regionalny )
-wyjaśnia termin POLONIA , wskazuje na mapie największe skupiska Polonii Polonia ,
- zna i różnicuje terminy : imigranci i uchodźcy
Metody :
-rozmowa nauczająca , praca z tekstem źrodłowym , praca z mapą ,praca indywidualna ,
Środki dydaktyczne :
- podręcznik do wiedzy o społeczeństwie kl8 DZIŚ I JUTRO str. 108
- karty pracy
- mapa polityczna świata
- pozycja książkowa : Jan Bacewicz GWARA I KUCHNIA SUWALSZCZYZNY .Suwałki 2008
- komputer , rzutnik , internet
Przebieg lekcji :
Sprawy organizacyjno-porządkowe
Przypomnienie , jak doszło do wykształcenia państwa jednolitego narodowo ( korelacja z historią – porównanie % składu ludności przed IX 1939 oraz 1945r. )
1. MNIEJSZOSCI NARODOWE I ETNICZNE
97% społeczeństwa polskiego to Polacy , zaledwie 3 % stanowią mniejszości .Mają one poczucie własnej kultury , tradycji , historii , odrębnego języka ojczystego – czyli tzw . tożsamości narodowej
Polska po II wojnie światowej stała się krajem JEDNONARODOWYM Uczniowie otrzymują karty pracy , gdzie puste pola tabelki wypełniają po przeczytaniu treści z podręcznika ( przed wpisaniem konsultujemy zapamiętane treści , by wpisać jednakowo )
- oglądamy materiał pod linkiem ,który stanowi podsumowanie i scalenie dotychczasowych treści
MNIEJSZOŚCI
NARODOWE
ETNICZNE
- pielęgnuje swoje ojczyste tradycje , zwyczaje
- mówią między sobą w języku ojczystym
- wyznają swoją religię , np. prawosławie , muzułmanizm , judaizm
- modlą się w swoich świątyniach
- MAJĄ SWOJĄ OJCZYZNĘ
Np. Ukraińcy , Białorusini , Żydzi , Niemcy , Litwini , Niemcy , Rosjanie
- pielęgnuje swoje ojczyste tradycje , zwyczaje
- mówią między sobą w języku ojczystym
- wyznają swoją religię , np. prawosławie , muzułmanizm , judaizm
- modlą się w swoich świątyniach
- NIE MAJĄ SWOJEJ OJCZYZNY
Np. Romowie , Łemkowie , Ormianie , Tatarzy
https://www.youtube.com/watch?v=jtpCt3Pxu2o
JĘZYK REGIONALNY
Nim ukształtował się ujednolicony język ogólnopolski –Polacy aż do XVI w. mówili w różnych regionach różnymi DIALEKTAMI , które określa się dzisiaj krótko GWARĄ .I to właśnie z gwar powstał język ogólnopolski . Przykład gwary Podlasia, na podstawie książki GWARA I KUCHNIA SUWALSZCZYZNY : muli ( gwarowe ), czyli wali do spania , nosowka ( gwarowe ), czyli chustka do nosa
RZECZPOSPOLITA POLSKA WOBEC MNIEJSZOŚCI NARODOWYCH I ETNICZNYCH
-uczniowie odczytują treść art. 35Konstytucji RP z r.1997 –wpisują treść do karty pracy
4. MIGRANCI - po przeczytaniu odpowiednich punktów tematu ( podręcznik ) wyjaśniają pojęcia umieszczone w karcie pracy
Cudzoziemcy – osoby , które nie posiadają obywatelstwa kraju ...