Dodaj publikację
Autor
Edyta Roszkowska -Kożuszek
Data publikacji
2022-01-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
13

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program szkolnego koła historycznego realizowany w latach 2020/2021 oraz 2021/2022. Przeznaczony dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym .Obejmujący zakres szkoły podstawowej , szkoły branżowej I stopnia oraz Szkoły Przysposabiająca do Pracy Autor: Edyta Roszkowska -Kożuszek SOSW w Chojnie
 Pobierz (docx, 17,4 KB)

Podgląd treści

SOSW im . Mieszka I

w Chojnie

„ Każdy dzień jest kawałkiem historii ,

Nikt nie jest w stanie opowiedzieć jej do końca …”

-Jose Saramago

PROGRAM KOŁA HISTORYCZNEGO

Na lata 2020/2021

2021/2022

Sporządzony w oparciu o :

PODSTAWĘ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ

PODSTAWĘ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH

PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKÓŁ SPECJALNYCH PRZYSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM ORAZ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI

PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA

Jest także skorelowany z :

PROGRAMEM WYCHOWAWCZO –PROFILAKTYCZNYM SOSW W CHOJNIE

Opracowała:

Edyta Roszkowska –Kożuszek

Chojna , wrzesień 2020

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU :

Program zajęć koła historycznego przeznaczony jest dla uczniów zainteresowanych poznawaniem przeszłości swojego kraju ze szczególnym wskazaniem miejsc najbliższego otoczenia – zamieszkania , edukacji jako składowych budujących w całość ojczystą przeszłość .

Odkrywanie historii ma sprawiać młodym ludziom przyjemność , pobudzać ich samodzielność , aktywność stanowiąc jednocześnie pożyteczną alternatywę na spędzanie czasu wolnego .

Istotnym zagadnieniem w pracy koła jest także kształtowanie właściwej postawy Polaka darzącego miłością i przywiązaniem region , w którym żyje , ale także Polaka jako obywatela zjednoczonej Europy .

Zdobywanie kolejnych umiejętności ma na celu umożliwienie uczniom bardziej świadomego udziału w życiu placówki np. na płaszczyźnie rywalizacji konkursowej czy prezentacji podczas akademii .Zajęcia mogą być uzupełniane propozycjami uczniów

CELE OGÓLNE :

- rozwijanie indywidualnych zainteresowań ,

- wpajanie szacunku i przywiązania do tradycji i historii kraju ojczystego, regionu , „małej ojczyzny” ,

- wskazywanie prawidłowych wzorców zachowań , postaw na konkretnych przykładach postaci historycznych ,

- wskazywanie na istotne wartości w życiu człowieka ( PRACA , UCZCIWOŚĆ ) , budzenie szacunku dla nich

- kształtowanie postaw patriotycznych ,

- kształtowanie postaw szacunku dla twórców kultury regionalnej oraz wytworów ich pracy ,

- uwrażliwienie na osiągnięcia okresu średniowiecznej Europy – architektura

- rozbudzanie wrażliwości estetycznej na przykładzie malarstwa polskich artystów

- wskazywanie roli dziecka w rodzinie , jego praw i obowiązków , stopni pokrewieństwa między członkami rodziny

- dostrzeganie znaczenia związków między przeszłością a teraźniejszością

- poszerzanie wiedzy na temat wybranych wydarzeń z historii Polski , Europy ,świata ze wskazaniem na związki między nimi

- wyjaśnianie związków przyczynowo –skutkowych , usprawnianie umiejętności posługiwania się mapą , atlasem , osią czasu oraz wykorzystania technologii komputerowej i informacyjnej w edukacji historycznej

- zachęcanie do samodzielnego poszukiwania wiedzy , porządkowania i wykorzystywania zdobytych informacji dostępnych w różnych źródłach ,

- kształcenie postawy tolerancji ,

- rozwijanie umiejętności pracy w zespole ,

- przygotowanie uczniów do bardziej aktywnego udziału w życiu placówki ,

- poznawanie otoczenia : ciekawych ludzi – świadków przeszłości, obiektów o znaczeniu historycznym, instytucji pielęgnujących przeszłość

METODY I FORMY REALIZACJI :

- praca indywidualna ,

- praca w grupach z tekstami źródłowymi ...