Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SOSW im . Mieszka I
w Chojnie
„ Każdy dzień jest kawałkiem historii ,
Nikt nie jest w stanie opowiedzieć jej do końca …”
-Jose Saramago
PROGRAM KOŁA HISTORYCZNEGO
Na lata 2020/2021
2021/2022
Sporządzony w oparciu o :
PODSTAWĘ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
PODSTAWĘ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKÓŁ SPECJALNYCH PRZYSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM ORAZ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA
Jest także skorelowany z :
PROGRAMEM WYCHOWAWCZO –PROFILAKTYCZNYM SOSW W CHOJNIE
Opracowała:
Edyta Roszkowska –Kożuszek
Chojna , wrzesień 2020
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU :
Program zajęć koła historycznego przeznaczony jest dla uczniów zainteresowanych poznawaniem przeszłości swojego kraju ze szczególnym wskazaniem miejsc najbliższego otoczenia – zamieszkania , edukacji jako składowych budujących w całość ojczystą przeszłość .
Odkrywanie historii ma sprawiać młodym ludziom przyjemność , pobudzać ich samodzielność , aktywność stanowiąc jednocześnie pożyteczną alternatywę na spędzanie czasu wolnego .
Istotnym zagadnieniem w pracy koła jest także kształtowanie właściwej postawy Polaka darzącego miłością i przywiązaniem region , w którym żyje , ale także Polaka jako obywatela zjednoczonej Europy .
Zdobywanie kolejnych umiejętności ma na celu umożliwienie uczniom bardziej świadomego udziału w życiu placówki np. na płaszczyźnie rywalizacji konkursowej czy prezentacji podczas akademii .Zajęcia mogą być uzupełniane propozycjami uczniów
CELE OGÓLNE :
- rozwijanie indywidualnych zainteresowań ,
- wpajanie szacunku i przywiązania do tradycji i historii kraju ojczystego, regionu , „małej ojczyzny” ,
- wskazywanie prawidłowych wzorców zachowań , postaw na konkretnych przykładach postaci historycznych ,
- wskazywanie na istotne wartości w życiu człowieka ( PRACA , UCZCIWOŚĆ ) , budzenie szacunku dla nich
- kształtowanie postaw patriotycznych ,
- kształtowanie postaw szacunku dla twórców kultury regionalnej oraz wytworów ich pracy ,
- uwrażliwienie na osiągnięcia okresu średniowiecznej Europy – architektura
- rozbudzanie wrażliwości estetycznej na przykładzie malarstwa polskich artystów
- wskazywanie roli dziecka w rodzinie , jego praw i obowiązków , stopni pokrewieństwa między członkami rodziny
- dostrzeganie znaczenia związków między przeszłością a teraźniejszością
- poszerzanie wiedzy na temat wybranych wydarzeń z historii Polski , Europy ,świata ze wskazaniem na związki między nimi
- wyjaśnianie związków przyczynowo –skutkowych , usprawnianie umiejętności posługiwania się mapą , atlasem , osią czasu oraz wykorzystania technologii komputerowej i informacyjnej w edukacji historycznej
- zachęcanie do samodzielnego poszukiwania wiedzy , porządkowania i wykorzystywania zdobytych informacji dostępnych w różnych źródłach ,
- kształcenie postawy tolerancji ,
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole ,
- przygotowanie uczniów do bardziej aktywnego udziału w życiu placówki ,
- poznawanie otoczenia : ciekawych ludzi – świadków przeszłości, obiektów o znaczeniu historycznym, instytucji pielęgnujących przeszłość
METODY I FORMY REALIZACJI :
- praca indywidualna ,
- praca w grupach z tekstami źródłowymi ...