Dodaj publikację
Autor
Magdalena Zajdel
Data publikacji
2022-01-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
24

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji do lektury: "O psie, który jeździł koleją".
 Pobierz (pdf, 78,1 KB)

Podgląd treści

Edukacja wczesnoszkolna

Autor scenariusza: Magdalena Zajdel
Blok tematyczny: Wędrówki lądem

Klasa: III b

Data przeprowadzenia: 11.05.2021r.

I. Tytuł scenariusza: „O psie, który jeździł koleją”
II. Czas realizacji: 45 minut

Cele główne:
- kształtowanie pozytywnych postaw wobec świata zwierząt – czworonożnych przyjaciół człowieka
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat uczuć i wrażeń,
- kształcenie umiejętności dokonywania opisu
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Uczeń:
- zna i rozumie rolę psa w życiu człowieka,
- zna treść lektury „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego,
- umie ułożyć z rozsypanki zdaniowej logiczną całość,
- potrafi zaznaczyć na mapie Włoch trasę podróży Lampo i miejsce jego pobytu,
- zna zasadę pisowni imion i nazw geograficznych,
- umie określić cechy psa,
- umie uzasadnić swoją wypowiedź,
- potrafi zredagować opis,
- umie współpracować z grupą,
- zna i respektuje zasady obowiązujące podczas pracy w grupie,
- jest życzliwy dla koleżanek i kolegów,
- potrafi wyszukać w książce odpowiednie fragmenty opisujące Lampo.
Metody:
- słowna,
- praktyczna,
Formy pracy:
- grupowa,
- indywidualna,

-1-

Środki dydaktyczne:
- lektura R. Pisarskiego O psie, który jeździł koleją,
- podręczniki i karty pracy: „Nowi Tropiciele klasa 3 cz.5”,
- karty pracy i zeszyty dla poszczególnych grup i dla uczniów,
- mapa Europy,
- mapki Włoch dla każdego ucznia,
- karteczki z pytaniami,
- paski z wyrazami pomocniczymi,
- plakietka „Wspaniale znam lekturę”
- multibook.

1. Wspólne rozwiązanie krzyżówki – hasło PISARSKI.
Odczytanie informacji o Romanie Pisarskim i jego utworach. Zapisanie na tablicy krótkiej
informacji, przepisanie do zeszytów.
2. Oglądanie strony tytułowej książki. Odczytanie informacji potrzebnych do napisania metryczki
książki – zapis w KP.
3. Słuchanie ze zrozumieniem fragmentu lektury Romana Pisarskiego „O psie, który jeździł koleją”.
4. Rozmowa na temat wrażeń z przeczytanej książki pt. „O psie, który jeździł koleją”
Co wam się najbardziej podobało?
Które wydarzenie najbardziej was wzruszyło?
Wymieńcie postacie pierwszo- i drugoplanowe.
5. Ustalenie miejsca i czasu akcji.
6. Pokazanie Włoch na mapie Europy, wskazanie stolicy państwa.
7. Odczytanie przez ucznia fragmentu tekstu i powiedzenie skąd on pochodzi.
8. Podkreślenie przymiotników i rzeczowników w podanym fragmencie tekstu.
9. Praca w grupach – odpowiedzi na pytania związane z lekturą.
Podział klasy na cztery grupy (kolor czerwony, zielony, niebieski, pomarańczowy).
Dzieci losują po jednym pytaniu, odpowiadają, błędna odpowiedź wyklucz z gry, poprawna
odpowiedź nagradzana punktem. Proponowane pytania:
· Kto wymyślił imię dla psa ?
· Co znaczy po włosku słowo Lampo?
· Gdzie mieszka zawiadowca stacji Marittima?
· Kto dbał na stacji Marittima o pożywienie dla psa?
· Gdzie zawsze wracała Lampo?

-2-

· Kto zajął się psem, gdy przytrzasnęły go drzwi pociągu?
· Co zwykle robił zawiadowca, gdy spostrzegł, że nie ma psa na stacji ...