Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć „Czas przemija”
Cele ogólne:
wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych,
wzbogacenie wiadomości o zegarach,
wzbogacenie słownictwa dzieci o nowe określenia: tarcza, wskazówki, „czas przemija”, itp.,
kształtowanie pozytywnych postaw i właściwych form zachowania,
kształtowanie odpowiedzialności za czystość i porządek wspólnej przestrzeni,
integrowanie grupy.
Cele operacyjne:
Dziecko:
rozpoznaje i nazywa zegary, opowiada o nich,
uważnie słucha i odpowiada na pytania wykorzystując swoją wiedzę,
wie, do czego służy zegar i jak działa; wskazuje godziny na zegarze,
konstruuje model zegara,
improwizuje ruch do muzyki,
dba o ład i porządek w miejscu pracy i zabawy,
czerpie radość z czasu spędzonego wspólnie z rówieśnikami.
Metody:
czynne – metoda kierowania własną działalnością dziecka, metoda zadań stawianych dziecku, metoda samodzielnych doświadczeń,
słowne – rozmowa, opowiadanie, zagadki, objaśnienia i instrukcje, sposoby społecznego porozumienia,
percepcyjne – metoda pokazu i obserwacji, metoda przykładu, metoda uprzystępniania sztuki,
inne – metoda Carla Orffa, metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss.
Formy organizacyjne: indywidualna, zbiorowa, grupowa.
Środki dydaktyczne: różne rodzaje zegarów, zagadki, tarcza zegarowa w kolorze żółtym i granatowym z zaznaczonymi godzinami, obrazki – aktywności dzieci w przedszkolu, CD – „Tańcowały dwa Michały”, instrumenty muzyczne (talerze, klawesy, grzechotki), kolorowy karton, nożyczki, klej, pinezka, korek, wybrany utwór do improwizacji rytmiczno-tanecznych.
Przebieg dnia:
I. Zajęcia poranne
Prezentacja różnych rodzajów zegarów.
Nauczyciel prosi, aby dzieci dokładnie przyjrzały się prezentowanym zegarom.
Pyta dzieci:
- Do czego one służą?
Dzieci dzielą się swymi spostrzeżeniami z nauczycielem.
„U zegarmistrza” – zabawa rytmiczna.
Nauczyciel dzieli dzieci na trzy grupy. Każda grupa dzieli się na dwie podgrupy.
Dzieci z każdej grupy tworzą dwa koła: jedno - zewnętrzne, drugie - wewnętrzne i siadają naprzeciwko siebie.
I grupa:
Dzieci z koła zewnętrznego grają na talerzach, a z koła wewnętrznego - rytmicznie powtarzają: bim-bam (naśladują duże zegary).
II grupa:
Dzieci z koła zewnętrznego grają na klawesach, a z koła wewnętrznego - rytmicznie powtarzają: tik-tak, tik-tak (naśladują średnie zegary).
III grupa:
Dzieci z koła zewnętrznego grają na grzechotkach, a z koła wewnętrznego - rytmicznie powtarzają: cyk-cyk-cyk-cyk (naśladują małe zegary).
II. Zajęcia główne
Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez rozwiązanie zagadek.
Nauczyciel prezentuje dzieciom zagadki, dzieci próbują je rozwiązać.
Zagadka 1
Przychodzi do nas z dala, gwiazdy na niebie zapala.
Do snu układa słońce, a budzi gwiazd tysiące.
Zagadka 2
Noc ma brata.
Każdy wie, że ten brat to właśnie… .
Nauczyciel pyta dzieci:
- Skąd wiemy, że jest dzień?
- Po czym poznajemy, że jest noc?
Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania.
Rozmowa z dziećmi na temat czynności wykonywanych w dzień i w nocy.
Nauczyciel pyta dzieci:
- Co robimy w nocy?
- Co ...