Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia
upośledzonego w stopniu umiarkowanym.
Temat: Rozwijanie percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo – przestrzennej
i przestrzennego rozumienia informacji na przykładzie budowy owocu.
Cele operacyjne:
Uczeń:
-rozpoznaje i nazywa części owocu (szypułka, miąższ, gniazdo nasienne,
skórka, nasiona),
-odczytuje globalnie wyrazowy,
-łączy globalnie nazwy z częściami owocu,
-nazywa przetwory owocowe,
-ma świadomość odżywczych wartości zjedzenia owoców uzyskanie informacji
dlaczego warto jeść owoce,
-układa zdania z rozsypanki trzy wyrazowej, czyta je, omawia,
-doskonali techniki liczenia oraz poznaje pojęcie „połowa”,
- potrafi zrobić sałatkę owocową dla siebie (umiejętność funkcjonalna),
-potrafi ułożyć serwetkę,
-savoir vivre na co dzień.
Metody pracy:
-globalnego czytania Domana,
-polisensorycznego poznania
Formy pracy:
-indywidualna zróżnicowana
Środki dydaktyczne:
-pudełko ciekawych pytań
-owoce (jabłko, gruszka)
-plakat : „Budowa owocu” ( A. Tanajewska, Renata Naprawa „Podróż przez
pory roku z kartami pracy”, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2021 str. 53)
-karta pracy ( A. Tanajewska, Renata Naprawa „Podróż przez pory roku z
kartami pracy”, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2021 str. 54) do wycięcia
i wklejenia etykiet z jakich części składa się gruszka
-karta pracy: przetwory z owoców (D .Szczęsna, M. Pouch „ Pewny start.
Wokół pór roku. Wokół jesieni”. Wydawnictwo Szkolne PWN 2017,Karta 43.
Owoce przez cały rok –potrawy i przetwory z owoców)
-rebus (D. Szczęsna, M. Pouch „Pewny start. Wokół pór roku. Wokół jesieni.
Wydawnictwo Szkolne PWN 2017, Karta 43. Owoce przez cały rok –potrawy
i przetwory z owoców, zad.2)
-karta pracy do wklejenie informacji dlaczego warto jeść owoce oraz
z rozsypaną wyrazową (D. Szczęsna, M. Pouch „Pewny start. Wokół pór roku.
Wokół jesieni”. Karta 44: Dlaczego warto jeść owoce?, zad.1)
-nożyk do krojenia owoców
-sztućce
-talerze
-obrus, serwetki
Czas trwania: 2 godziny zegarowe
Przebieg zajęć:
Część wstępna
Stworzenie miłej i przyjaznej atmosfery.
Nawiązanie do wiedzy wcześniej poznanej: pudełko ciekawych pytań –
nauczyciel prosi, aby uczeń wylosował z pudełka jedno pytanie i odpowiedział
na nie. Przykładowe pytania: jakie zwierzę możemy spotkać w lesie, jaki kolor
lubisz najbardziej, z ilu liter składa się słowo: Kot itp.
Zajęcia właściwe
1. Wprowadzenie do tematu zajęć – uczeń z zamkniętymi oczami poprzez
dotyk różnych owoców i próbuje odgadnąć ich nazwę.
2. Omówienie budowy owocu na plakacie.
3. Wskazanie na plakacie z jakich części składa się jabłko: miąższ, szypułka,
gniazdo nasienne, skórka, nasiona (pestki.)
4. Wskazanie na plakacie, z jakich części składa się gruszka: skórka,
szypułka, gniazdo nasienne, nasiona (pestki), miąższ.
5. Łączenie nazw z częściami owocu.
6. Czytanie, wycinanie i naklejanie w odpowiednich miejscach.
7. Pogadanka na temat co można zrobić z ...