Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie łączonej I-III Szkoły Branżowej I stopnia
Temat: Bezpieczny Internet.
CELE OGÓLNE:
- zapoznanie uczniów z zagrożeniami z jakimi związane jest korzystanie z Internetu,- poznanie przez uczniów tzw. netykiety, tj. zasad zachowania z Internetu
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- poznanie szczegółowych zasad netykiety, czyli zasad zachowania obowiązujących w Internecie,
- poznanie konkretnych zagrożeń, na które mogą być narażone dzieci w Internecie,
- uświadomienie dzieciom konieczności ograniczonego zaufanie do osób poznanych w sieci,
- poznanie konieczności ochrony swoich danych osobowych i wizerunku w Internecie,- poznanie potrzeby korzystania z oprogramowania zabezpieczającego komputer przed atakami z sieci,
- uświadomienie uczniom czym jest łamanie prawa w Internecie.
METODY PRACY:
- wykład,
- pogadanka,
- burza mózgów
FORMY PRACY:
- praca indywidualna,
- praca w grupach.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- arkusze papieru,
- flamastry,
- magnesy,
- karty z przygotowanymi zasadami netykiety i zagrożeniami,
- tablica.
Przebieg lekcji:
1. Część wstępna
Powitanie i czynności organizacyjne, w tym:
- sprawdzenie obecności,
- podanie tematu lekcji,
- ustalenie zasad przebiegu lekcji: mówimy pojedynczo i słuchamy się nawzajem, jesteśmy aktywni na lekcji, mamy prawo do wypowiedzi, nie śmiejemy się z wypowiedzi kolegów.
2. Część właściwa
Nauczyciel w kilku słowach wprowadza do tematu lekcji, np. zadając następujące pytania:
- Co to jest Internet?
- Do czego służy Internet?
- Czy wy korzystacie z Internetu i jak często?
- W jakim celu korzystacie z Internetu?
Uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Nauczyciel zapisuje je na tablicy, np.:
- przesyłanie maili,
- kontaktowanie się ze znajomymi w mediach społecznościowych,
- rozwijanie zainteresowań,
- czytanie wiadomości i książek,
- możliwość dokonywania przelewów bankowych,
- robienie zakupów,
- granie w gry,
- oglądanie filmów,
- słuchanie muzyki,
- uczenie się itp.
Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów czytając i omawiając przykłady prawidłowego zastosowania Internetu i jego zalet: źródło informacji, wiedzy, rozrywki, ułatwianie codziennych czynności np. zakupów i płatności bez wychodzenia z domu.
Zapoznanie uczniów ze słowem NETYKIETA, jako zbioru zasad prawidłowego korzystania z Internetu. Nauczyciel prezentuje uczniom przygotowane tabliczki z zasadami netykiety i kolejno je omawia.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Każda grupa otrzymuje kartę. Jedna z grup musi odpowiedzieć na pytanie:
Czego nie wolno robić w Internecie?
Druga grupa odpowiada na pytanie:
Jakie zagrożenia można napotkać w Internecie?
Na wykonanie pracy uczniowie dostają 5-10 minut w zależności od potrzeb. Po tym czasie przedstawiciele grup przypinają kartki magnesem do tablicy i prezentują wyniki swojej pracy.
Na tej podstawie wspólnie z nauczycielem omawiane są zagrożenia, jakie niesie Internet oraz sposoby ustrzeżenia się przed nimi.
CZEGO NIE WOLNO ROBIĆ W INTERNECIE:
- Nigdy nie podawaj swoich danych osobowych (imienia i nazwiska, adresu, daty urodzenia, PESELU, numeru telefonu i danych ...