Dodaj publikację
Autor
Magdalena Baranowicz
Data publikacji
2022-01-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
23

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dokument regulujący zasady przeprowadzania mediacji szkolnych.
 Pobierz (docx, 14,6 KB)

Podgląd treści

Regulamin mediacji szkolnych

w Zespole Szkół Muzycznych

w Legnicy

Regulamin został opracowany w oparciu o standardy mediacji szkolnej uwzględniające doświadczenia korzystania z mediacji w polskich szkołach oraz rekomendację Rzecznika Praw Dziecka.

I Terminologia

1. Mediacja to próba doprowadzenia do ugodowego, satysfakcjonującego obie strony rozwiązania konfliktu na drodze dobrowolnych negocjacji prowadzonych przy udziale trzeciej osoby, neutralnej wobec stron i ich konfliktu, czyli mediatora, który wspiera przebieg negocjacji, łagodzi powstające napięcia i pomaga w wypracowaniu kompromisu.

2. Szkolne konflikty rozgrywają się na wielu płaszczyznach:

uczeń - uczeń

uczeń - nauczyciel

nauczyciel - rodzic

nauczyciel - inny dorosły

3. Mediacja pozwala stronom

a. przedstawić fakty z własnej perspektywy

b. wyrazić swoje uczucia

c. współdecydować w swojej sprawie

d. zamienić walkę na konstruktywne działanie w kierunku rozwiązania problemu

e. zrozumieć wyrządzoną krzywdę, zadośćuczynić, uzyskać wybaczenie

f. zawrzeć ugodę zgodną z potrzebami i interesami stron bez narzucania rozwiązań przez inne osoby, instytucje

g. naprawić i utrzymywać w przyszłości dobre wzajemne relacje pomiędzy uczestnikami sporu.

4. Procedura mediacji pomaga stronom zrozumieć tło i skutki konfliktu czy popełnionego czynu karalnego oraz naprawić szkody moralne z udziałem bezstronnego mediatora.

II Cele mediacji szkolnej:

a. Promocja rozwiązywania konfliktów i sporów drogą bez agresji i przemocy.

b. Zmniejszenie zjawiska agresji oraz przemocy fizycznej i psychicznej, w tym cyberbullyingu wśród uczniów, dzięki zdobyciu wiedzy z zakresu sprawiedliwości naprawczej oraz umiejętności rozwiązywania sporów.

c. Realizacja prawa ucznia do edukacji w przyjaznej i bezpiecznej szkole.

d. Podniesienie kultury prawnej młodzieży.

e. W dalszej perspektywie – zmniejszenie przestępczości nieletnich poprzez nabycie umiejętności rozwiązywania sporów we wczesnym stadium konfliktu.

III Postanowienia ogólne dotyczące mediacji szkolnych

1. Sytuacje konfliktowe w szkole mogą być rozwiązywane drogą mediacji.

2. Jedynie certyfikowany mediator może prowadzić mediacje ze skonfliktowanymi stronami.

3. Informacja o mediatorach szkolnych dostępna jest na stronie internetowej szkoły w zakładce: Mediacje.

4. O zamiarze przeprowadzenia mediacji oraz jej wynikach pedagog szkolny lub wychowawca klasy informuje (ustnie lub pisemnie) rodzica/ prawnego opiekuna ucznia/uczniów- uczestników mediacji.

5. Mediacja odbywa się z zachowaniem następujących zasad:

Dobrowolności – nikt nie może zmusić stronę/ strony do mediacji, jest to decyzja samego ucznia czy chce do niej przystąpić.

Akceptowalności – uczeń sam może wybrać osobę (spośród przeszkolonych mediatorów rówieśniczych), która będzie prowadziła spotkanie mediacyjne.

Neutralności – mediator - zgodnie z zasadami mediacji. nie ocenia, nie podaje gotowych rozwiązań - pomaga jedynie rozwiązać problem

Poufności – wszystko co dzieje się w trakcie spotkania mediacyjnego zostaje między jego uczestnikami, a jedynie wynik mediacji może być informacją jawną.

Bezstronności – każda z osób biorących udział w spotkaniu ...