Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZE ZAJĘĆ DOTYCZĄCE MEDIACJI SZKOLNEJ
SCENARIUSZ 1
Zajęcia z wychowawcą
OSM I i II st.
Przedmiot
Klasa
Temat lekcji Mediacje szkolne sposobem pokojowego rozwiązywania konfliktów
Cele ogólne
Zdobycie wiedzy na temat mediacji - jako metody rozwiązywania sporów.
Cele
szczegółowe
Metody
Formy pracy
lekcyjnej
Przebieg
lekcji
Uczeń:
● wie, czym jest mediacja
● zna zasady mediacji,
● wie, kim jest mediator,
● wymienia cechy mediacji,
● wie, jakie sprawy mogą zostać rozstrzygnięte przez mediatora,
● ma świadomośc, że mediacje szkolne nie mogą dotyczyć wszystkich
konfliktów,
● zna przebieg mediacji i jej cel,
● wymienia korzyści płynące z mediacji,
● wie, co należy zrobić, kiedy chce się skorzystać z pomocy mediatora,
● ma świadomośc, iż w szkole są mediatorzy szkolni
metoda
praktycznych, metody aktywizujące (drama).
zbiorowa, indywidualna, grupowa
problemowej, metoda
działań
podająca,
elementy metody
I Faza wprowadzająca
● Zajęcia rozpoczynamy od przedstawienia uczniom przykładowych
sytuacji konfliktowych (w scenariuszu znajdą państwo kilka
przykładów - dostosowanych do wieku ucznia). Po przeczytaniu każdej
z nich nauczyciel inicjuje rozmowę.
Przykład 1 - klasy I - III OSM I st.
Jaś z II klasy siedzi w atrakcyjnym dla dzieci samochodzie na placu zabaw.
Podchodzą do niego Robert i Adaś.
R. – Zejdź, teraz my będziemy jeździć!
J. – Nie, bo ja byłem pierwszy.
R. – Ale nas jest dwóch.
J. – Zaraz zawołam panią!
A. – Pani tu nie ma, skarżypyto!
R. – Jak nas nie puścisz, to ja powiem pani, że przepisałeś od Ani pracę
domową. Widziałem!
J. – No, dobrze.
- Co stało się powodem konfliktu między chłopcami?
-
-
- Co w tej sytuacji może zrobić Jaś, jak się obronić?
Jak w tej sytuacji mógł czuć się Jaś?
Jak oceniacie postępowanie Adama i Roberta?
Jeśli wśród pomysłów rozwiązania konfliktów nie pojawi się mediacja -
wówczas nauczyciel sam ją przedstawia. Jeżeli natomiast taka odpowiedź
padnie - przechodzimy do fazy realizacyjnej.
Przykład 2 - klasy IV - VI OSM I st.
Ania z IV klasy jąka się. Jej zaburzenie mowy ma charakter toniczny, tzn. w
chwilach napięcia dziewczynka zacina się i nic nie mówi. Przez nauczycieli
często traktowana jest w sposób szczególny – jej odpowiedzi ustne
zastępowane są pisemnymi. Najczęściej dzieje się tak po kilku próbach
wyegzekwowania odpowiedzi ustnej. Do klasy przychodzi nowa uczennica –
Beata, dziewczynka o silnej osobowości. Szybko zdobywa wysoką pozycję w
klasie. Ania wyraźnie jej się nie podoba. Beata uważa, że Ania jest
bezpodstawnie wyróżniana przez nauczycieli, a jej zaburzenie mowy to
oszustwo. Zaczyna jej dokuczać, przezywać, przedrzeźniać, izolować. Jest w
klasie popularna, więc stopniowo dołączają do niej inne dzieci.
- Co stało się powodem konfliktu między dziewczynkami?
-
-
- Co w tej sytuacji może zrobić Ania ...